Samenwerking NS en Rode Kruis bij grote storingen
Onder meer bij storingen na evenementen
Het Rode Kruis en spoporbedrijf NS gaan samenwerken bij langdurige storingen van het treinverkeer. Het gaat om een pilot van één jaar, waarbij Rode Kruis-vrijwilligers bijspringen om reizigers te ondersteunen of op te vangen.
Bij hitte en kou of op een laat tijdstip kan een treinverstoring vervelende gevolgen hebben voor de reiziger. Tijdens dit soort omstandigheden is extra ondersteuning prettig, onderkennen het Rode Kruis en de NS. Vrijwilligers helpen mensen met hand-en-spandiensten, een luisterend oor en eventueel nachtelijke opvang.
De focus ligt op niet-zelfredzame mensen tijdens incidenten die langere tijd duren. Zeker op een hete zomerdag of wanneer er 's avonds geen alternatieven meer zijn om thuis te komen, is deze hulp gewenst. Ieder jaar gebeurt het wel dat concertgangers stranden of mensen lange tijd op het perron moeten wachten.
"Hier zijn we goed in"
Doordat het Rode Kruis nu naar verwachting vaker zal worden ingezet, blijven de hulpverleners goed getraind. Tot nog toe sprong de hulporganisatie alleen bij tijdens grote verstoringen op het spoor, als de Veiligheidsregio het Rode Kruis inschakelt. Vanaf nu kan de NS ook direct het Rode Kruis oproepen bij grote calamiteiten.
Suzanne Segaar is hoofd Nationale Hulp bij het Rode Kruis: "In heel Nederland staan onze vrijwilligers dag en nacht klaar tijdens rampen en incidenten, groot en klein. Daarom past deze samenwerking met de NS ons ook uitstekend: hier zijn we goed in. Hierom bestaat het Rode Kruis: mensen helpen en menselijk lijden verminderen."
Eelco van Asch, directeur Operaties en lid van de RvB van NS: "Zowel het Rode Kruis als NS staan midden in de maatschappij. We willen er zijn voor onze reizigers en collega’s, ook als het een keer tegenzit. Het Rode Kruis vult NS bij zulke grote storingen heel goed aan.”
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: ns, trein, reizen, evenement