Geplaatst op: 13-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Dagbezoek Gelderland flink toegenomen in de zomer

Dagbezoek Gelderland flink toegenomen in de zomer
Dagbezoek Gelderse binnensteden zomer 2024 met 2,9% gestegen.
Gelderland zag deze zomer van 2024 het dagbezoek flink stijgen. Dat blijkt uit cijfers van de Visitor Data Monitor (VDM) van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Met name de attracties waren populair. Zij noteerden een groei van 14,1% in vergelijking met een jaar eerder. 

Ook het bezoek aan binnensteden (+2,9%) en natuurgebieden (+4,5%) nam deze zomervakantie in vergelijking met 2023 iets toe. Hoewel een groot deel van de bezoekers nog altijd uit Gelderland komt, was het aandeel Gelderse bezoekers in 2024 lager dan het jaar ervoor. Daarentegen was er een duidelijke toename van bezoekers uit de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Noord-Holland.

Drukste dagen en piekmomenten

De drukste dagen per categorie in Gelderland waren donderdag 8 augustus voor attracties, woensdag 17 juli voor binnensteden, en vrijdag 19 juli voor natuurgebieden.

Verblijfstoerisme eerste half jaar

Hoewel de cijfers over de zomermaanden nog niet bekend zijn, registreerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de eerste helft van dit jaar 2.334.000 gasten die minstens één nacht in de provincie verbleven, een stijging van 6,1% ten opzichte van het vorige jaar. Het aantal gasten steeg van 828.000 in het eerste kwartaal naar 1.506.000 in het tweede kwartaal. De verwachting is dat deze groeitrend zich voorzet in de zomermaanden.

Vergelijking met landelijke cijfers

Deze groei is opvallend in vergelijking met de landelijke stijging van 3,9%. Zowel binnenlands bezoek (+6,6%) als buitenlands bezoek (+4,2%) nam toe. Na een periode waarin vooral het buitenlandse bezoek groeide, zien we nu een gelijkmatige toename in beide segmenten, hoewel de groei van het Duitse bezoek in het tweede kwartaal iets afnam na een sterke stijging in het eerste kwartaal.

Bungalowparken hebben de grootste groei ervaren met een toename van 20% in gasten ten opzichte van vorig jaar. Hotels, B&B's, campings en groepsaccommodaties zagen een bescheiden stijging, wat bijdraagt aan het positieve beeld van het verblijfstoerisme in de regio.

Visitor Data Monitor 

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen analyseert sinds 2022 bezoekersstromen van ruim 300 attracties, binnensteden en natuurgebieden in Gelderland met een eigen datatool (VDM) op basis van geanonimiseerde gps-gegevens. Hiermee zijn algehele trends goed zichtbaar te maken zonder dat er absolute aantallen voor het gehele gebied beschikbaar zijn. 
Trefwoorden: Gelderland, toerisme, dagbezoek, attractie, vakantiepark

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.