Geplaatst op: 17-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groot zichtbaar protest tegen btw-verhoging

Maatschappelijke rekening hangt van Museum Escher in het Paleis

Groot zichtbaar protest tegen btw-verhoging
Kassabon als protest tegen btw-verhoging. Foto: CPNB.
Tot op het laatst vecht een brede coalitie met onder meer logies tegen de btw-verhoging naar 21 procent. Dat zal voor Prinsjesdag van weinig invloed zijn. De btw-verhoging is meegenomen in de nieuwe plannen van de regering die vandaag officieel naar buiten komen.

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert vandaag actie tegen de btw-verhoging. Aan twee locaties in Den Haag die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de koninklijke stoet, wordt tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Huis van het Boek en museum Escher in het Paleis wordt in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een twintig meter lange banier uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Op de vroege ochtend van Prinsjesdag maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens dit moment om 8.10 uur voor het Huis van het Boek zijn onder anderen aanwezig: Splinter Chabot (schrijver), Marit Bouwmeester (zeilster), Natascha van Grinsven-Admiraal (directeur ADO Den Haag), Jan Akkermans (hotelier), Jefferson (artiest) en Thomas Bruning (algemeen secretaris NVJ). Politici Rob Jetten, Mohammed Mohandis en Ines Kosti? zullen hierbij ook aanwezig zijn. Even later wordt tijdens het langstrekken van de koets eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders

De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor het welzijn en de welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten '92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: ‘Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in zijn portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.’ Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiële positie van vele sectoren ondermijnt. ‘Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal.’

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal naar verwachting leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. 

De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. 

De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De tegenstanders wijzen erop dat de prijsverhoging ertoe kan leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

Deelnemende organisaties

KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, Stichting CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM, BAM! popauteurs, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, FNV Horecabond, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, KVGO, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Mediafederatie, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Platform ACCT, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals VNPF, VOB, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.

Trefwoorden: btw, logies, hotel, overnachten, economie, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.