Geplaatst op: 17-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groot zichtbaar protest tegen btw-verhoging

Maatschappelijke rekening hangt van Museum Escher in het Paleis

Groot zichtbaar protest tegen btw-verhoging
Kassabon als protest tegen btw-verhoging. Foto: CPNB.
Tot op het laatst vecht een brede coalitie met onder meer logies tegen de btw-verhoging naar 21 procent. Dat zal voor Prinsjesdag van weinig invloed zijn. De btw-verhoging is meegenomen in de nieuwe plannen van de regering die vandaag officieel naar buiten komen.

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert vandaag actie tegen de btw-verhoging. Aan twee locaties in Den Haag die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de koninklijke stoet, wordt tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Huis van het Boek en museum Escher in het Paleis wordt in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een twintig meter lange banier uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Op de vroege ochtend van Prinsjesdag maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens dit moment om 8.10 uur voor het Huis van het Boek zijn onder anderen aanwezig: Splinter Chabot (schrijver), Marit Bouwmeester (zeilster), Natascha van Grinsven-Admiraal (directeur ADO Den Haag), Jan Akkermans (hotelier), Jefferson (artiest) en Thomas Bruning (algemeen secretaris NVJ). Politici Rob Jetten, Mohammed Mohandis en Ines Kosti? zullen hierbij ook aanwezig zijn. Even later wordt tijdens het langstrekken van de koets eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders

De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor het welzijn en de welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten '92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: ‘Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in zijn portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.’ Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiële positie van vele sectoren ondermijnt. ‘Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal.’

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal naar verwachting leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. 

De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. 

De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De tegenstanders wijzen erop dat de prijsverhoging ertoe kan leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

Deelnemende organisaties

KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, Stichting CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM, BAM! popauteurs, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, FNV Horecabond, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, KVGO, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Mediafederatie, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Platform ACCT, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals VNPF, VOB, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.

Trefwoorden: btw, logies, hotel, overnachten, economie, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
06/11/24
Provincie Zuid-Holland verdeelt subsidies voor beleefbaar erfgoed
De provincie Zuid-Holland beloont 66 initiatieven met drie miljoen euro subsidie voor het beleefbaar maken van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Bijzonder is dat op zeven zogenaamde erfgoedtafels wordt bepaald welke initiatieven een subsidieaanvraag mogen doen.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
30/10/24
Koningin opent Sculpture Hall van Stedelijk Museum
Koningin Máxima opent donderdagavond 14 november de Don Quixote Sculpture Hall, de nieuwe beeldentuin van het Stedelijk Museum Amsterdam. Deze beeldentuin is onderdeel van het vernieuwde entreegebied van het museum.
29/10/24
Nieuw rapport: Veertig acties voor rechtvaardiger toerisme
Een nieuw rapport, gepubliceerd door de Travel Foundation in samenwerking met diverse academische en toeristische organisaties, belicht veertig mechanismen die beleidsmakers en toeristische organisaties kunnen gebruiken om de voordelen van toerisme eerlijker te verdelen over lokale gemeenschappen.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
14/10/24
Exclusief voor leden
Doe expo voor kinderen over toekomst van de zee
Een nieuwe en fascinerende onderwaterwereld voor kinderen opent 26 oktober haar deuren in het Maritiem Museum Rotterdam. De kinder-doe-expo ‘Plons! De toekomst van de zee’ is de langverwachte opvolger van 'Professor Plons'.