Geplaatst op: 19-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme opgericht

Aan de slag met kansen en uitdagingen in recreatief-toeristische sector

Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme opgericht
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme opgericht in september 2024.
Overheid, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen verenigen zich per september 2024 in een nieuwe samenwerking op landelijk niveau: de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

De Landelijke Raad bestaat uit vertegenwoordigers van diverse ministeries, IPO, VNG, bedrijfsleven, kennisinstellingen en consumentenorganisaties, voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. De raad gaat met een integrale aanpak aan de slag met kansen en uitdagingen in de recreatief-toeristische sector.

De grote maatschappelijke uitdagingen waar Nederland voor staat, vragen om een gemeenschappelijke koers en integrale samenwerking. De gastvrijheidssector pakt als een van de eerste sectoren die handschoen op en heeft een Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme ingesteld. Daarin werken overheid, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen samen aan ruimte voor recreatie en brede welvaart. Randvoorwaardelijk voor die brede welvaart is een plek om te wonen en goed werk. Maar voor persoonlijk welbevinden is een waardevolle vrijetijdsbesteding voor alle Nederlanders net zo belangrijk. Om de ruimte daarvoor bij de inrichting van Nederland te bewaken staat de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme aan de lat. Met een toenemende recreatiebehoefte, een groeiend aantal binnenlandse en buitenlandse bezoekers en economische betekenis, is het nu meer dan ooit van belang om een duurzame en verantwoorde ontwikkeling van de sector te waarborgen.

Waar is ruimte voor vrijetijd?

De urgentie voor samenwerking blijkt uit het recent verschenen Voorontwerp Nota Ruimte (VRO). Toenemende ruimteclaims zorgen voor een enorme ruimtelijke uitdaging waartegen geen enkele sector alleen opgewassen is. De nota pleit daarom voor integrale afstemming en samenwerking, waarvoor in het bijzonder in de recreatief-toeristische sector kansen liggen. De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme geeft gehoor aan de zogenoemde collectieve zorgplicht en pakt deze handschoen op: Hóe en vooral ook wáár brengen we in de toekomst onze almaar groeiende vrijetijd door?

De thema's

Binnen de raad werken partijen samen aan concrete thema’s zoals integrale gebiedsontwikkeling met groen in en om de stad, sterke dorpen en regio’s in heel Nederland en hoe bezoek kan bijdragen bij bredere maatschappelijke uitdagingen. Ook relevante thema’s als duurzame arbeidsmarkt, onderwijs en kennisontwikkeling vragen om een integrale aanpak en samenwerking. Daarmee wordt met deze samenwerking over domeinen heen een bijdrage geleverd aan oplossingen voor ieders toekomstige vrijetijdsbesteding én de recreatieve-toeristische sector op de lange termijn. Met handelingsperspectief voor ons allemaal.

Jeroon Joon, Vereniging Nederlandse Gemeenten: "Toerisme en recreatie zijn volop in ontwikkeling en dragen sterk bij aan het welzijn van mensen en de kwaliteit van hun leven. […] Gemeenten zijn hierin de eerste gesprekspartner en overheid voor inwoners en ondernemers. Naast kansen zijn er ook uitdagingen. Dat moet in balans zijn. De VNG vindt het daarom belangrijk dat er op landelijk niveau door middel van de nieuwe Raad overleg en afstemming plaatsvindt.”

Wim Kulik, Ministerie van Economische Zaken: "Alleen samen kunnen we de uitdagingen waar de toeristische en gastvrijheidssector voor staat aanpakken.”

Jeroen de Koe, Vereniging Natuurmomenten: "We zitten in de raad omdat we namens onze vereniging op zoek zijn naar een betere balans tussen ecologie en economie als het gaat om de toekomst van recreatie en toerisme in Nederland.”

Trefwoorden: raad, recreatie, toerisme, beleid

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Exclusief voor leden
Robbie Williams wordt ambassadeur bij TUI Mein Schiff Relax
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
13/09/24
Center Parcs kiest voor bureau VML
Na een pitchronde tussen drie kanshebbers kwam communicatiebureau VML als winnaar uit de bus voor Center Parcs. Dit wereldwijd opererende creatieve bedrijf is sinds september 2024 verantwoordelijk voor alle Center Parcs-campagnes.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
11/09/24
Pier Scheveningen krijgt hotel, wellness en congrescentrum
Het reuzenrad blijft het icoon na de uitvoering van de nieuwe plannen voor de kenmerkende Pier van Scheveningen. De eigenaren willen meer leisurefuncties toevoegen aan de constructie die dringend aan renovatie toe is.
09/09/24
Exclusief voor leden
TUI opent winkel in Rijssen
Rijssen heeft het lang zonder een lokaal reisbureau moeten doen. Maar dat is met de komst van de TUI shop Rijssen verleden tijd.