Geplaatst op: 19-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.

Reiswerk heeft in samenwerking met Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction International B.V., een imago-onderzoek uitgevoerd naar werken in de reissector. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder de Nederlandse beroepsbevolking én medewerkers uit de reisbranche, biedt waardevolle inzichten die de positie van de reisbranche op de arbeidsmarkt kunnen versterken. Er komen mooie uitdagingen uit naar voren, waar het werk van Reiswerk perfect op aansluit. Het arbeidsmarktfonds zet zich in om de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten en daardoor nieuw talent aan te trekken en te behouden.

Uitgebreide mogelijkheden nog onbekend

Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de beroepsbevolking (45%) geen duidelijk beeld heeft van de carrièremogelijkheden in de reisbranche. Al lijkt het percentage hoog, ligt dit in vergelijking met andere branches rond het gemiddelde. De eerste associatie die men heeft, is vaak ‘reisbureau’, en functies zoals reisadviseur en reisleider zijn het meest bekend. Natuurlijk zijn er veel meer carrièremogelijkheden binnen de sector, zoals marketeer, productmanager en klantenservice, die bij het bredere publiek nog te weinig bekend zijn.

Waar kunnen werkgevers op inspelen?

Medewerkers in de reisbranche zijn vooral te spreken over de prettige werksfeer, de afwisseling in het werk en de inhoudelijke diepgang van hun taken. Maar liefst 81% vindt het werken met reizen het leukste aspect van hun baan, gevolgd door het blij maken van mensen (67%). 

Ook de Nederlandse beroepsbevolking ziet afwisselend werk, de mogelijkheid om iets voor anderen te betekenen en een fijne werksfeer als kenmerken van een carrière in de reisbranche. Deze inzichten bieden werkgevers uitstekende kansen om potentiële medewerkers enthousiast te maken voor de sector.

De verbeterpunten

Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten waarop de sector kan inspelen. Hoewel er soms het beeld bestaat dat werken in de reisbranche gepaard gaat met een laag salaris, onregelmatige werktijden en veel reizen, blijkt dit in de praktijk vaak niet zo te zijn. Veel functies in de reisbranche kennen bijvoorbeeld geen frequente reisbewegingen of wisselende werktijden. Dit biedt ruimte om deze misvattingen weg te nemen en de voordelen van de branche beter te communiceren. Daarnaast zien huidige medewerkers kansen voor verdere verbetering, zoals een nóg aantrekkelijker salaris en meer duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Een kans voor werkgevers om gericht aan de slag te gaan met het versterken van hun (secundaire en tertiaire) arbeidsvoorwaarden en daarmee hun aantrekkingskracht op talent verder te vergroten.

Esther Gathier over positie sector in de arbeidsmarkt

"Dit onderzoek geeft ons waardevolle inzichten in hoe werken in de reisbranche wordt gezien en ervaren," zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk. "Met deze kennis kunnen we beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van zowel huidige als potentiële medewerkers, en zo de reisbranche als aantrekkelijke werkgever nóg sterker positioneren."

Van de gehele beroepsbevolking overweegt 28% een carrière in de reissector. Dit biedt enorm veel kansen! Vooral voor mensen tussen de 25-34 jaar, vaak woonachtig in stedelijke gebieden, is de reisbranche interessant vanwege het avontuur, de afwisseling en de mogelijkheid om mensen blij te maken.

"Bijna de helft van de potentiële werknemers (44%) ziet wel functies in de reisbranche die aansluiten op hun kwalificaties, en 43% denkt dat een specifieke opleiding nodig is. Een kans voor Reiswerk om via gerichte arbeidsmarktcommunicatie de veelzijdigheid van de sector en de carrièremogelijkheden, ook zonder toeristische opleiding, nóg meer onder de aandacht te brengen", zegt Gathier. "Met onder meer interviews, podcasts, vlogs, video's en de website www.baanindereiswereld.nl belichten we de talloze mogelijkheden die de sector biedt."

De uitgebreide resultaten van het onderzoek kun je hier downloaden: www.reiswerk.nl/arbeidsmarktonderzoek

Stichting Reiswerk is het samenwerkingsverband van branchevereniging ANVR en de vakbonden FNV en CNV en houdt zich bezig met arbeidsmarktontwikkeling, opleiding en employability en voorlichting over arbeidsvoorwaarden en de cao in de reisbranche. Dit alles met als doel te zorgen voor voldoende toekomstbestendige, gekwalificeerde medewerkers.

 
Trefwoorden: reizen, arbeidsmarkt, werk, carriere, onderzoek, ondernemen, management

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...