Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.

Reiswerk heeft in samenwerking met Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction International B.V., een imago-onderzoek uitgevoerd naar werken in de reissector. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder de Nederlandse beroepsbevolking én medewerkers uit de reisbranche, biedt waardevolle inzichten die de positie van de reisbranche op de arbeidsmarkt kunnen versterken. Er komen mooie uitdagingen uit naar voren, waar het werk van Reiswerk perfect op aansluit. Het arbeidsmarktfonds zet zich in om de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten en daardoor nieuw talent aan te trekken en te behouden.

Uitgebreide mogelijkheden nog onbekend

Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de beroepsbevolking (45%) geen duidelijk beeld heeft van de carrièremogelijkheden in de reisbranche. Al lijkt het percentage hoog, ligt dit in vergelijking met andere branches rond het gemiddelde. De eerste associatie die men heeft, is vaak ‘reisbureau’, en functies zoals reisadviseur en reisleider zijn het meest bekend. Natuurlijk zijn er veel meer carrièremogelijkheden binnen de sector, zoals marketeer, productmanager en klantenservice, die bij het bredere publiek nog te weinig bekend zijn.

Waar kunnen werkgevers op inspelen?

Medewerkers in de reisbranche zijn vooral te spreken over de prettige werksfeer, de afwisseling in het werk en de inhoudelijke diepgang van hun taken. Maar liefst 81% vindt het werken met reizen het leukste aspect van hun baan, gevolgd door het blij maken van mensen (67%). 

Ook de Nederlandse beroepsbevolking ziet afwisselend werk, de mogelijkheid om iets voor anderen te betekenen en een fijne werksfeer als kenmerken van een carrière in de reisbranche. Deze inzichten bieden werkgevers uitstekende kansen om potentiële medewerkers enthousiast te maken voor de sector.

De verbeterpunten

Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten waarop de sector kan inspelen. Hoewel er soms het beeld bestaat dat werken in de reisbranche gepaard gaat met een laag salaris, onregelmatige werktijden en veel reizen, blijkt dit in de praktijk vaak niet zo te zijn. Veel functies in de reisbranche kennen bijvoorbeeld geen frequente reisbewegingen of wisselende werktijden. Dit biedt ruimte om deze misvattingen weg te nemen en de voordelen van de branche beter te communiceren. Daarnaast zien huidige medewerkers kansen voor verdere verbetering, zoals een nóg aantrekkelijker salaris en meer duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Een kans voor werkgevers om gericht aan de slag te gaan met het versterken van hun (secundaire en tertiaire) arbeidsvoorwaarden en daarmee hun aantrekkingskracht op talent verder te vergroten.

Esther Gathier over positie sector in de arbeidsmarkt

"Dit onderzoek geeft ons waardevolle inzichten in hoe werken in de reisbranche wordt gezien en ervaren," zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk. "Met deze kennis kunnen we beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van zowel huidige als potentiële medewerkers, en zo de reisbranche als aantrekkelijke werkgever nóg sterker positioneren."

Van de gehele beroepsbevolking overweegt 28% een carrière in de reissector. Dit biedt enorm veel kansen! Vooral voor mensen tussen de 25-34 jaar, vaak woonachtig in stedelijke gebieden, is de reisbranche interessant vanwege het avontuur, de afwisseling en de mogelijkheid om mensen blij te maken.

"Bijna de helft van de potentiële werknemers (44%) ziet wel functies in de reisbranche die aansluiten op hun kwalificaties, en 43% denkt dat een specifieke opleiding nodig is. Een kans voor Reiswerk om via gerichte arbeidsmarktcommunicatie de veelzijdigheid van de sector en de carrièremogelijkheden, ook zonder toeristische opleiding, nóg meer onder de aandacht te brengen", zegt Gathier. "Met onder meer interviews, podcasts, vlogs, video's en de website www.baanindereiswereld.nl belichten we de talloze mogelijkheden die de sector biedt."

De uitgebreide resultaten van het onderzoek kun je hier downloaden: www.reiswerk.nl/arbeidsmarktonderzoek

Stichting Reiswerk is het samenwerkingsverband van branchevereniging ANVR en de vakbonden FNV en CNV en houdt zich bezig met arbeidsmarktontwikkeling, opleiding en employability en voorlichting over arbeidsvoorwaarden en de cao in de reisbranche. Dit alles met als doel te zorgen voor voldoende toekomstbestendige, gekwalificeerde medewerkers.

 
Trefwoorden: reizen, arbeidsmarkt, werk, carriere, onderzoek, ondernemen, management

CELTH



||| Nieuws |||

15/04/25
Peter Gillis veroordeeld tot celstraf voor omvangrijke belastingfraude
De rechtbank Oost-Brabant heeft vandaag een Peter Gillis veroordeeld tot een gevangenisstraf. Ook zijn ex-vrouw en dochter zijn veroordeeld en moeten een taakstraf uitvoeren. Hij is schuldig bevonden aan belastingfraude die onder zijn leiding gedurende ten minste vijf jaar plaatsvond.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
15/04/25
Exclusief voor leden
Unseen verhuist naar NDSM
Voor de editie van september 2025 verhuist kunstbeurs Unseen naar een nieuwe locatie: de NDSM Loods....
14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...