Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024

Eerste presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024
Beeldmateriaal dat wordt gebruikt bij de \'Digitale Expeditie\'. Foto: Ernst Wagensveld.
Vandaag wordt de 'Digitale expeditie' gelanceerd, een landelijke visie om de digitalisering van het gastvrijheidsdomein te versnellen. De lancering vindt plaats tijdens de Toerisme Top in Venlo, die dit jaar in het teken staat van digitalisering. 

De focus van de 'Digitale expeditie’ ligt op de kansen die digitalisering biedt voor ondernemers, beleidsmakers en bezoekers. Met de visie wordt een raamwerk neergezet waarmee de sector zijn concurrentiepositie kan versterken en innovatie kan stimuleren.

Landelijke visie op digitalisering

De 'Digitale expeditie’ is ontwikkeld op initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in samenwerking met onder meer het ministerie van Economische Zaken, brancheverenigingen, kennisinstellingen en dmo’s. De visie zet in op vijf actielijnen, die zich richten op het verbeteren van digitale vaardigheden, slim datagebruik, innovatie, duurzaamheid en investeringen. Deze actielijnen moeten ondernemers in het  gastvrijheidsdomein helpen hun bedrijfsvoering te optimaliseren en  bezoekerservaringen te verrijken.

Van Let: "digitale transformatie versnellen"

Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC, onderstreept het belang van deze visie: "Met de ‘Digitale expeditie’ willen we de digitale transformatie in de sector versnellen. We merken dat veel partijen in het gastvrijheidsdomein, vooral mkb-ondernemers, moeite hebben om met digitalisering aan de slag te gaan. We zetten met deze landelijke visie een overkoepelend raamwerk neer dat als uitgangspunt dient voor concrete stappen in de komende jaren. Het is een soort basiskamp van waaruit we als sector gezamenlijk de digitale transformatie kunnen vormgeven.” 

Succesverhalen van ondernemers 

Tijdens de Toerisme Top in Venlo delen ondernemers uit het gastvrijheidsdomein hun succesverhalen over hoe zij digitalisering al hebben geïntegreerd in hun bedrijf. Zo vertelt een app-ontwikkelaar over het verrijken van museumbezoek met boeiende verhalen, een horecaondernemer over het toepassen van kunstmatige intelligentie om zijn bedrijfsvoering te  optimaliseren en de eigenaren van een toerisme-startup over hun blockchaintechnologie-toepassingen voor de sector. Deze verhalen tonen de praktische mogelijkheden van digitalisering en zijn een bron van inspiratie voor de gehele sector.

De Toerisme Top is hét jaarlijkse netwerkevenement voor beleidsmakers, ondernemers en andere stakeholders uit het gastvrijheidsdomein. De organisatie van de zevende editie is in handen van het ministerie van
Economische Zaken, Gastvrij Nederland, NBTC en de Provincie Limburg.

Gedeputeerde Stephan Satijn onderschrijft hoe belangrijk innovatie en technologische ontwikkelingen zijn voor de toerismesector van Limburg: "Binnen- en buitenlandse toeristen weten Limburg uitstekend te vinden vanwege het landschap, de cultuur, de ambiance en gastronomie, maar Limburg heeft ook op zakelijk gebied veel te bieden. De vier Brightlands-campussen in Maastricht, Heerlen, Geleen en Venlo brengen wetenschap,
ondernemerschap en innovatie samen. Inspirerende startups groeien in deze provincie uit tot volwaardige, gezonde ondernemingen met oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Via congressen, events, symposia en bedrijfsbezoeken dragen we onze kennis en kunde uit. Dat creëert aantrekkingskracht op zakelijk toerisme waar veel bedrijven, hotels, vervoer, horeca, retail en toeleveranciers van profiteren.”

Presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Een ander hoogtepunt van de Toerisme Top is de lancering van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme, die een centrale rol zal spelen in het stimuleren van innovatie en samenwerking binnen de sector. Deze raad gaat aan de slag met kansen en uitdagingen in de recreatief-toeristische sector. 
Trefwoorden: Toerisme Top, digitalisering, marketing, communicatie, productontwikkeling, visie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...