Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024

Eerste presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024
Beeldmateriaal dat wordt gebruikt bij de \'Digitale Expeditie\'. Foto: Ernst Wagensveld.
Vandaag wordt de 'Digitale expeditie' gelanceerd, een landelijke visie om de digitalisering van het gastvrijheidsdomein te versnellen. De lancering vindt plaats tijdens de Toerisme Top in Venlo, die dit jaar in het teken staat van digitalisering. 

De focus van de 'Digitale expeditie’ ligt op de kansen die digitalisering biedt voor ondernemers, beleidsmakers en bezoekers. Met de visie wordt een raamwerk neergezet waarmee de sector zijn concurrentiepositie kan versterken en innovatie kan stimuleren.

Landelijke visie op digitalisering

De 'Digitale expeditie’ is ontwikkeld op initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in samenwerking met onder meer het ministerie van Economische Zaken, brancheverenigingen, kennisinstellingen en dmo’s. De visie zet in op vijf actielijnen, die zich richten op het verbeteren van digitale vaardigheden, slim datagebruik, innovatie, duurzaamheid en investeringen. Deze actielijnen moeten ondernemers in het  gastvrijheidsdomein helpen hun bedrijfsvoering te optimaliseren en  bezoekerservaringen te verrijken.

Van Let: "digitale transformatie versnellen"

Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC, onderstreept het belang van deze visie: "Met de ‘Digitale expeditie’ willen we de digitale transformatie in de sector versnellen. We merken dat veel partijen in het gastvrijheidsdomein, vooral mkb-ondernemers, moeite hebben om met digitalisering aan de slag te gaan. We zetten met deze landelijke visie een overkoepelend raamwerk neer dat als uitgangspunt dient voor concrete stappen in de komende jaren. Het is een soort basiskamp van waaruit we als sector gezamenlijk de digitale transformatie kunnen vormgeven.” 

Succesverhalen van ondernemers 

Tijdens de Toerisme Top in Venlo delen ondernemers uit het gastvrijheidsdomein hun succesverhalen over hoe zij digitalisering al hebben geïntegreerd in hun bedrijf. Zo vertelt een app-ontwikkelaar over het verrijken van museumbezoek met boeiende verhalen, een horecaondernemer over het toepassen van kunstmatige intelligentie om zijn bedrijfsvoering te  optimaliseren en de eigenaren van een toerisme-startup over hun blockchaintechnologie-toepassingen voor de sector. Deze verhalen tonen de praktische mogelijkheden van digitalisering en zijn een bron van inspiratie voor de gehele sector.

De Toerisme Top is hét jaarlijkse netwerkevenement voor beleidsmakers, ondernemers en andere stakeholders uit het gastvrijheidsdomein. De organisatie van de zevende editie is in handen van het ministerie van
Economische Zaken, Gastvrij Nederland, NBTC en de Provincie Limburg.

Gedeputeerde Stephan Satijn onderschrijft hoe belangrijk innovatie en technologische ontwikkelingen zijn voor de toerismesector van Limburg: "Binnen- en buitenlandse toeristen weten Limburg uitstekend te vinden vanwege het landschap, de cultuur, de ambiance en gastronomie, maar Limburg heeft ook op zakelijk gebied veel te bieden. De vier Brightlands-campussen in Maastricht, Heerlen, Geleen en Venlo brengen wetenschap,
ondernemerschap en innovatie samen. Inspirerende startups groeien in deze provincie uit tot volwaardige, gezonde ondernemingen met oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Via congressen, events, symposia en bedrijfsbezoeken dragen we onze kennis en kunde uit. Dat creëert aantrekkingskracht op zakelijk toerisme waar veel bedrijven, hotels, vervoer, horeca, retail en toeleveranciers van profiteren.”

Presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Een ander hoogtepunt van de Toerisme Top is de lancering van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme, die een centrale rol zal spelen in het stimuleren van innovatie en samenwerking binnen de sector. Deze raad gaat aan de slag met kansen en uitdagingen in de recreatief-toeristische sector. 
Trefwoorden: Toerisme Top, digitalisering, marketing, communicatie, productontwikkeling, visie

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
25/11/25
Future Up vraagt formerende partijen om duurzame economie
CEO’s van onder meer KPN, bol, Renewi, Dopper en 96 andere Nederlandse bedrijven roepen de formerende partijen op te kiezen voor de economie van de toekomst. Dit doen zij op initiatief van platform duurzaam ondernemen Future Up, het voormalige MVO Nederland.
14/11/25
Exclusief voor leden
Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
24/10/25
Eerste selectie Vlaanderens mooiste wandelroutes
Na het succes van Vlaanderens mooiste fietsroutes lanceert Toerisme Vlaanderen samen met de vijf provinciale toeristische diensten, een eerste selectie van 16 Vlaanderens mooiste wandelroutes.
06/10/25
Camping Vrijhaven meest duurzame camping
Tijdens het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche op 1 oktober 2025 zijn de winnaars van de Duurzame KampeerAwards 2025 bekendgemaakt. De awards werden uitgereikt in drie categorieën. De winnaars van 2025 zijn: Camping Vrijhaven (categorie Kampeerplek), Tonke ID. Buzz Explorer (categorie Kampeermiddel) en Vriflex (categorie Innovatieconcept).
02/10/25
Luchthavenbesluit ingediend: Rotterdam The Hague Airport zet stap naar schoner en stiller
Een belangrijke stap richting verduurzaming en vermindering van hinder, met behoud van de regionale functie van de luchthaven door aanvraag nieuw luchthavenbesluit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
01/10/25
ENTER2026: Waar digitale innovatie en toerisme samenkomen
Van 27 tot 30 januari 2026 vindt op de campus van Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse ENTER congres plaats, hét internationale congres voor e-tourism en digitalisering in leisure, toerisme en hospitality.
28/09/25
Exclusief voor leden
Helsinki opnieuw duurzaamste toeristische bestemming ter wereld
Voor het tweede jaar op rij is Helsinki uitgeroepen tot de meest duurzame toeristische bestemming wereldwijd. De Finse hoofdstad voert de Global Destination Sustainability (GDS) Index aan, een internationale ranglijst die steden beoordeelt op duurzaamheid in toerisme aan de hand van meer dan 70 indicatoren.