Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience

Nieuwe beleving neemt bezoeker mee in start carrière van Van Gogh

Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience

Etten-Leur krijgt een hoogwaardige Van Gogh attractie in de Van Gogh Kerk dankzij de investeringen van in de Brabant samenwerkende Van Gogh organisaties. Gemeente Etten-Leur heeft ingestemd met de verkoop van de Van Gogh Kerk aan de provinciale Van Gogh Sites NV. Met deze stap kan Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur de kerk langdurig exploiteren en kunnen de samenwerkende Van Gogh organisaties investeringen voor de lange termijn doen. Met een multimediale experience beleven bezoekers hier, op de plek waar Van Goghs vader predikte, vanaf het voorjaar 2025 de eerste levensjaren van Van Gogh als kunstenaar.


Achter de schermen heeft Van Gogh Sites Foundation in nauwe samenwerking met de lokale Van Gogh stichting voorbereidingen getroffen om een bijzondere en unieke experience te ontwikkelen voor in de kerk. Het gerenommeerde ontwerpbureau Tinker Imagineers uit Utrecht heeft een museale en multimediale experience ontwikkeld die de komende maanden wordt opgebouwd in de Ettense kerk waar de vader van Vincent dominee was. In het verhaal "Vincents passie” komt een nog relatief onbekende periode van Vincents leven aan bod, waarin hij de start van zijn leven als kunstenaar letterlijk kleur gaf.


De organisatie en de bedenkers achter het concept voor de Van Gogh Kerk hebben in 2023 in Nuenen het succesvolle Van Gogh Village Museum opgeleverd. Daarmee worden inmiddels tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland aangetrokken. Lex Besselink, voorzitter van Stichting Vincent van Gogh in Etten-Leur is erg blij met deze ontwikkeling: "We hebben erg lang toegewerkt naar dit moment. Over de invulling en het concept was iedereen het snel eens, maar we weten ook dat we zorgvuldig om moeten gaan met zo’n belangrijk en beeldbepalend monument in Etten-Leur. Het past precies in de toeristische visie van de gemeente Etten-Leur en de toenemende bezoekersaantallen zijn ook aantrekkelijk voor de ondernemers in ons mooie centrum. Wij geloven sterk dat iedereen trots zal zijn op deze nieuwe Van Gogh beleving.”


Bijdragen aan de inrichting

Met de aankoop van de Van Gogh Kerk start het traject van herinrichting en aanleg van de experience. Dit vraagt om een pittige investering waaraan de Van Gogh Sites Foundation kan bijdragen naast de subsidie van Brabant-C. Ankie de Hoon, directeur Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur die de Van Gogh Kerk exploiteert, ziet nog wel een uitdaging: "We hebben behoorlijk wat wensen om van de Van Gogh Kerk een volwaardig onderdeel van het totale Van Gogh erfgoed te maken. Daarvoor zoeken wij nog bedrijven en particulieren die ons hierin willen ondersteunen. Zij kunnen hiermee mede-eigenaar worden van de Van Gogh Kerk en bijdragen aan de instandhouding van de Van Gogh Monumenten in Brabant. Wij gaan hierover graag in gesprek met het bedrijfsleven”.


Wethouder Jean-Pierre Schouw: "Wij zijn ontzettend blij met de verkoop van de Van Gogh Kerk aan de Van Gogh Sites NV. Dit markeert een belangrijke stap in het behoud en de verdere ontwikkeling van dit prachtige monument in Etten-Leur. We wensen Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur veel succes bij het realiseren van hun ambitieuze plannen. We kijken ernaar uit om te zien hoe deze unieke ervaring niet alleen het culturele aanbod versterkt, maar ook onze lokale gemeenschap en economie ten goede komt."


Heropening

De Van Gogh organisaties hebben een ambitieuze planning gemaakt om de multimediale attractie te realiseren. Volgens Lex Besselink wordt in rap tempo gewerkt, maar moet wel voorzichtig omgegaan worden met de kerk: "We willen de kerk volledig intact laten en de kwaliteit van het gebouw versterken. Dit vraagt om een aanpak waarbij er geen ingrepen gedaan worden die het monumentale karakter kunnen schaden.”

Als de herinrichting en verbetering van de toegankelijkheid van de kerk verloopt volgens planning, opent de nieuwste Van Gogh beleving van Nederland in het voorjaar van 2025.

Trefwoorden: Van Gogh experience, stichting, foundation, cultuur, toerisme, lesuren

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...