Geplaatst op: 25-09-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging

Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging
Foto: 123RF

De aangekondigde btw-verhoging van 12% door het kabinet zal een zware klap betekenen voor recreatieondernemers. Vooral ondernemers in landelijke gebieden en grensregio’s maken zich zorgen. Uit onderzoek van Ipsos I&O, in opdracht van HISWA-RECRON blijkt namelijk dat veel Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan overwegen om hun vakantieplannen te wijzigen bij hogere kosten.

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 63% van de Nederlandse vakantiegangers overweegt om bij een btw-verhoging een goedkopere vakantiebestemming net over de grens te zoeken. Dit kan een aanzienlijke omzetdaling veroorzaken voor ondernemers in (grens)gebieden, die sterk afhankelijk zijn van binnenlands toerisme.

De betaalbaarheid van een vakantie in Nederland speelt een doorslaggevende rol voor 59% van de Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. Bij Nederlanders met een laag en midden inkomen is dat nog belangrijker, respectievelijk 68% en 62%. Van de Nederlandse vakantiegangers zegt 12% niet meer in eigen land op vakantie te gaan en 40% zou minder vaak in Nederland een vakantie vieren. Ze zoeken dan een goedkoper buitenlands alternatief

Oproep tot actie

Geert Dijks, directeur van branchevereniging HISWA-RECRON, spreekt zijn zorgen uit: "Met name recreatieondernemers in het landelijk gebied en de grensregio's worden keihard geraakt door de btw-verhoging. Vakantiegangers kiezen steeds vaker voor een goedkopere bestemming net over de grens. Dit betekent niet alleen een forse omzetdaling voor vakantieondernemers, maar ook bij lokale horeca, detailhandel, dagrecreatie en cultuursector op de bestemming, die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van toerisme.” 

Volgens Dijks hebben ondernemers al te maken met verhoogde lasten en prijsstijgingen, en een verdere btw-verhoging zal de situatie alleen maar verergeren. "Een recente studie van Ginder naar het effect van 12% BTW verhoging laat zien dat er sprake zal zijn van tot wel 5 tot 10% vraaguitval van de omzet exclusief de bestedingen buiten het vakantieverblijf." HISWA-RECRON pleit daarom doormiddel van een petitie voor een uitzondering voor de sector verblijfsrecreatie in de btw-verhoging.”

Link: https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/btw-verhoging-logies-drijft-vakantiegangers-mogelijk-naar-buitenland/?utm_medium=email#:~:text=In%20het%20regeerakkoord%20op%20hoofdlijnen,stacaravans%20op%20vakantieparken%20en%20campings.
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, belastingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.