Geplaatst op: 01-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Nederlanders en inwoners van de andere onderzochte landen blijven onverminderd vakantieplannen maken, ondanks uitdagingen zoals hoge prijzen en onvoorspelbare weersomstandigheden. Zo heeft 40% van de Nederlanders al een vakantie geboekt voor de komende 12 maanden, met veel boekingen voor dit najaar. Ook richten veel Nederlanders zich al op vakanties in het voorjaar van 2025. Daarnaast wint het direct boeken bij aanbieders in populariteit en is er een toename te zien in het gebruik van digitale tools.


Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Deze monitor in zes verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van actualiteiten hierop.


Groei in boekingen buiten hoogseizoen

Uit de resultaten blijkt dat 42% van alle ondervraagden al een vakantie voor de komende 12 maanden heeft geboekt. Onder Nederlanders zijn vooral meer boekingen voor de maanden oktober, november en december dan vorig jaar. Opvallend is dat Nederlanders zich dubbel zo vaak oriënteren op vakanties in april 2025.


Direct boeken bij aanbieders neemt toe

Ondervraagden geven aan dit jaar vaker hun vakantie direct bij aanbieders te boeken, zoals accommodaties of vervoersmaatschappijen (gemiddeld 50%). Deze toename is zichtbaar in verschillende onderzochte landen, waaronder ook Nederland. Nederlanders die de eerstvolgende vakantie in eigen land doorbrengen, hebben in veel hogere mate direct bij de aanbieder geboekt (73%) dan Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie elders in Europa spenderen (43%).


Forse toename in gebruik AI

De algemene bekendheid en het gebruik van AI-tools, zoals ChatGPT, is onder alle onderzochte landen significant gestegen ten opzichte van vorig jaar (gemiddeld 39% versus 30%). Er zijn grote verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Hoe jonger de leeftijdsgroep, hoe bekender men is met AI-tools. Van de Nederlanders die weleens gebruik maken van AI-tools geeft 32% aan dit te doen bij het opdoen van vakantie inspiratie. Vorig jaar was dit nog 27%.


Binnenlands toerisme sterk in Nederland

Binnenlandse vakanties blijven populair onder Nederlanders, met een kwart van de vakantiegangers die hun volgende vakantie in eigen land doorbrengt. Deze ontwikkelingen worden ondersteund door de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari tot en met juli 2024. Uit deze cijfers blijkt dat het binnenlands toerisme aanzienlijk groeit met 3,4%. Dit is sterker dan verwacht door NBTC eerder dit jaar. Half oktober zal NBTC een geactualiseerde versie van de verwachting verblijfstoerisme 2024 publiceren waarin dit verder wordt geduid.

Trefwoorden: Onderzoek, vakanties, vakantieplannen, boekingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.