Geplaatst op: 01-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Nederlanders en inwoners van de andere onderzochte landen blijven onverminderd vakantieplannen maken, ondanks uitdagingen zoals hoge prijzen en onvoorspelbare weersomstandigheden. Zo heeft 40% van de Nederlanders al een vakantie geboekt voor de komende 12 maanden, met veel boekingen voor dit najaar. Ook richten veel Nederlanders zich al op vakanties in het voorjaar van 2025. Daarnaast wint het direct boeken bij aanbieders in populariteit en is er een toename te zien in het gebruik van digitale tools.


Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Deze monitor in zes verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van actualiteiten hierop.


Groei in boekingen buiten hoogseizoen

Uit de resultaten blijkt dat 42% van alle ondervraagden al een vakantie voor de komende 12 maanden heeft geboekt. Onder Nederlanders zijn vooral meer boekingen voor de maanden oktober, november en december dan vorig jaar. Opvallend is dat Nederlanders zich dubbel zo vaak oriënteren op vakanties in april 2025.


Direct boeken bij aanbieders neemt toe

Ondervraagden geven aan dit jaar vaker hun vakantie direct bij aanbieders te boeken, zoals accommodaties of vervoersmaatschappijen (gemiddeld 50%). Deze toename is zichtbaar in verschillende onderzochte landen, waaronder ook Nederland. Nederlanders die de eerstvolgende vakantie in eigen land doorbrengen, hebben in veel hogere mate direct bij de aanbieder geboekt (73%) dan Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie elders in Europa spenderen (43%).


Forse toename in gebruik AI

De algemene bekendheid en het gebruik van AI-tools, zoals ChatGPT, is onder alle onderzochte landen significant gestegen ten opzichte van vorig jaar (gemiddeld 39% versus 30%). Er zijn grote verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Hoe jonger de leeftijdsgroep, hoe bekender men is met AI-tools. Van de Nederlanders die weleens gebruik maken van AI-tools geeft 32% aan dit te doen bij het opdoen van vakantie inspiratie. Vorig jaar was dit nog 27%.


Binnenlands toerisme sterk in Nederland

Binnenlandse vakanties blijven populair onder Nederlanders, met een kwart van de vakantiegangers die hun volgende vakantie in eigen land doorbrengt. Deze ontwikkelingen worden ondersteund door de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari tot en met juli 2024. Uit deze cijfers blijkt dat het binnenlands toerisme aanzienlijk groeit met 3,4%. Dit is sterker dan verwacht door NBTC eerder dit jaar. Half oktober zal NBTC een geactualiseerde versie van de verwachting verblijfstoerisme 2024 publiceren waarin dit verder wordt geduid.

Trefwoorden: Onderzoek, vakanties, vakantieplannen, boekingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.