Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Foto: 123RF

Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Motivaction.

Even de feiten op een rijtje: Momenteel bedraagt de vliegbelasting 29 euro per passagier per vlucht. Deze belasting is niet hoger voor langere en vervuilendere vluchten, of businessclasspassagiers. Dit systeem houdt geen rekening met het feit dat landeafstandsvluchten, die slechts 20% van de vluchten uitmaken, maar verantwoordelijk zijn voor 80% van de uitstoot. Hierdoor worden minder vervuilende vluchten relatief zwaar belast.

Afstandsafhankelijke vliegbelasting breed gesteund

Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangekondigd deze ongelijkheid vanaf 2027 te willen corrigeren door de belasting afhankelijk te maken van het aantal gevlogen kilometers. Bijna driekwart (74%) van de Nederlanders steunt dit plan, blijkt uit onderzoek. Eenzelfde percentage vindt het logisch dat businessclasspassagiers meer belasting zouden moeten betalen dan reizigers in de eenvoudigere economy klasse, omdat ze door hun ruimere stoelen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van de uitstoot.

Transferpassagiers ook belasten

Het onderzoek laat ook zien dat 75% van de Nederlanders het onrechtvaardig vindt dat transferpassagiers geen vliegbelasting betalen. Transferpassagiers, die via Schiphol naar hun eindbestemming reizen, gebruiken de luchthavenfaciliteiten op Schiphol zowel bij landen als opstijgen, maar zijn vrijgesteld van belasting. En dat terwijl zij een kleine 40% van alle Schipholpassagiers uitmaken. Bovendien profiteren zij van aanzienlijke kortingen op de beveiligingskosten en havengelden waardoor een passagier die in Nederland opstapt in totaal €68 aan vaste kosten heeft per persoon (vliegbelasting en havengelden) terwijl een overstappende passagier in totaal €19 aan vaste kosten heeft (korting op havengelden en geen vliegbelasting). Daardoor ontstaat een situatie waarin de Nederlandse passagier de transferpassagier subsidieert, wat 75% van de ondervraagden dus als oneerlijk beschouwt. Ruim zestig procent (64%) vindt dat deze voordelen voor transferpassagiers moet worden afgeschaft. Daarnaast is een kleine meerderheid van de Nederlanders (54%) van mening dat de in Nederland opstappende passagier de prioriteit van Schiphol moet zijn.

Zorgen over oplopende kosten

Nederlanders waarschuwen het kabinet dat beleid er niet voor mag zorgen dat vliegen alleen voor de rijken betaalbaar is, waardoor mensen met een kleiner budget zich dit niet meer kunnen veroorloven. 65% van de Nederlanders maakt zich hier serieuze zorgen over. Door de gestegen havengelden stelt Schipholtopman Van Oord dat de tickets ‘een paar tientjes’ duurder worden: deze verhoging komt binnen de huidige regels, waarin de transferpassagier kortingen krijgt, voornamelijk voor de kiezen van de in Nederland opstappende passagier.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, beleid, belastingen, vliegbelasting, onderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...