Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.

De sector horeca en recreatie is van behoorlijke omvang met zo’n 60.000 bedrijven en 800.000 werknemers. Maar het is ook een hele diverse sector waar bedrijven voor grote transitie-uitdagingen staan. Niet in de laatste plaats omdat ook de consument verandert. Zo hebben demografische ontwikkelingen als vergrijzing en de toename van mensen met een migratieachtergrond impact op het vakantiegedrag en eetgewoontes en hechten jongere generaties minder aan spullen en meer aan beleving. Dat vereist aanpassingsvermogen en strategische keuzes van ondernemers.

Ketenvorming

Grootste ontwikkeling is voortgaande ketenvorming. Door de grote opgaven waar ondernemers voor staan en ontwikkelingen in de markt worden ketens steeds dominanter: van landelijke en zelfs mondiale horecaconcepten tot local heroes met meerdere vestigingen.

De experts van de Rabobank hebben vijf transitiepaden ontwikkeld.

1 De consument

Dat ‘de gast’ niet bestaat is genoegzaam bekend maar de gast in al zijn facetten verandert wel. Zo zullen demografische ontwikkelingen leiden tot een veranderende vraag bij de gast. o ontstaan er meer "adults only” vakantieverblijven en zullen we een meer divers beeld zien in de restaurantwereld, waarbij gerechten minder traditioneel en juist op andere culturen gericht zijn. Ondernemers kunnen daarop inspelen door de rol van verbinder op zich te pakken en ontmoetingen te faciliteren. Veranderingen gaan razendsnel, net als de voorkeuren van de consument. Zorg dus dat je concept flexibel is en je kosten in de hand houdt.

2 Digitalisering

Ondernemers in de sector vrezen, ten onrechte, dat de gastvrijheid leidt onder digitalisering. Het tegenovergestelde is evenwel het geval. Geen gast staat met plezier in de rij voor de incheckbalie van een hotel of voor de bar om te kunnen betalen. Door dit te digitaliseren, maak je de gast blij en heb je meer tijd voor een persoonlijk gesprek of om extra service te bieden. Bedrijven zullen in toenemende mate AI en robots moeten inzetten om het tekort aan arbeidskrachten het hoofd te kunnen bieden. Om efficient te kunnen plannen en in te kopen moeten ondernemers meer data uit hun kassasystemen halen.

3 Arbeidsmarkt

Grote uitdaging voor de sector is om de komende jaren aan voldoende personeel te komen. Wat niet helpt is dat de lonen in horeca en recreatie gemiddeld laag zijn. Grotere bedrijven en ketens hebben daarbij een voordeel, omdat ze meer loon, doorgroeimogelijkheden en ontwikkeling kunnen bieden. Speel als ondernemer in op de wensen van nieuwe generaties, die zoeken naar meer flexibiliteit én zingeving in hun werk.

4 Klimaat en circulariteit

De Rabobank signaleert dat de tijd gaat dringen op het gebied van duurzaamheid waar in de sector horeca en recreatie nog veel werk te verzetten is. Om gebouwen aan de energie-eisen te laten voldoen is al een tour de force. Niet in de laatste plaats omdat het vaak een gedeeld en getrapt eigendom betreft. Daar bovenop komen nog eens uitdagingen rond electrificatie, waterverbruik en het verkleinen van de CO2-voetafdruk door minder dierlijke eiwitten te gebruiken.

5 Ruimte

De komende jaren komt de strijd om de ruimte in Nederland tot een hoogtepunt. De vrijetijdssector en haar ondernemers moeten het belang van recreatie in de buurt verdedigen met goede plannen waarbij ook aandacht moet zijn voor landschapsontwikkeling, natuurbehoud en bevordering van biodiversiteit. Het meervoudig gebruik van gebouwen en ruimtes zal nadrukkelijk aan de orde komen.

Samenvattend

Tot slot benadrukt Rabobank het belang van de horeca- en recreatiesector voor een vitale samenleving en een krachtig economisch ecosysteem. De sector speelt een cruciale rol in het verhogen van de vitaliteit en productiviteit van mensen door ontspanning en ontmoetingen te faciliteren.

Link: https://pub.rabobank.nl/Sectorvisie-horeca---recreatie/02.html
Trefwoorden: ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, arbeidsmarkt, digitalisering, ruimte, consumentengedrag

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...