Geplaatst op: 07-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Afbeelding van Filip Filipovic via Pixabay

Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.

De klacht was dat verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises misleidend en oneerlijk zijn en in strijd zijn met de Code voor Duurzaamheidsreclame en de Nederlandse Reclame Code. Zo claimde MSC dat het door de introductie van LNG mogelijk is om duurzaam te reizen en het bedrijf zich inzet om in 2050 nul uitstoot van broeikasgassen te behalen. Volgens de klagers varen slechts 2 van de 22 schepen van MSC op LNG.

De Reclame Code Commissie vindt dat MSC Cruises reclame mag maken voor haar cruisereizen. Omdat in de reclame-uitingen wordt verwezen naar duurzaamheidsaspecten, zoals de door de cruiseschepen gebruikte brandstof, de vermindering van de uitstoot en de impact op broeikasgassen, moet worden voldaan aan de regels voor duurzaamheidsreclame.

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat niet alle reclame-uitingen van MSC Cruises voldoen aan de regels voor duurzaamheidsreclame. De gebezigde term ‘duurzaam’ kan misleidend zijn omdat het onvoldoende concreet is onderbouwd hoe MSC Cruises bijdraagt aan duurzaamheid. MSC heeft echter aangegeven dat zij wel stappen ondernemen om hun milieueffect te beperken, maar deze claims bleken onvoldoende transparant. Er is aanbevolen om op deze manier geen reclame meer te maken. Een deel van de betreffende reclames wordt al niet meer gebruikt. Voor het overige is de klacht afgewezen.

Tegen deze uitspraak kan nog beroep worden aangetekend. De uitspraak is nog niet definitief.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, cruises, reclame

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...