Geplaatst op: 07-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Afbeelding van Filip Filipovic via Pixabay

Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.

De klacht was dat verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises misleidend en oneerlijk zijn en in strijd zijn met de Code voor Duurzaamheidsreclame en de Nederlandse Reclame Code. Zo claimde MSC dat het door de introductie van LNG mogelijk is om duurzaam te reizen en het bedrijf zich inzet om in 2050 nul uitstoot van broeikasgassen te behalen. Volgens de klagers varen slechts 2 van de 22 schepen van MSC op LNG.

De Reclame Code Commissie vindt dat MSC Cruises reclame mag maken voor haar cruisereizen. Omdat in de reclame-uitingen wordt verwezen naar duurzaamheidsaspecten, zoals de door de cruiseschepen gebruikte brandstof, de vermindering van de uitstoot en de impact op broeikasgassen, moet worden voldaan aan de regels voor duurzaamheidsreclame.

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat niet alle reclame-uitingen van MSC Cruises voldoen aan de regels voor duurzaamheidsreclame. De gebezigde term ‘duurzaam’ kan misleidend zijn omdat het onvoldoende concreet is onderbouwd hoe MSC Cruises bijdraagt aan duurzaamheid. MSC heeft echter aangegeven dat zij wel stappen ondernemen om hun milieueffect te beperken, maar deze claims bleken onvoldoende transparant. Er is aanbevolen om op deze manier geen reclame meer te maken. Een deel van de betreffende reclames wordt al niet meer gebruikt. Voor het overige is de klacht afgewezen.

Tegen deze uitspraak kan nog beroep worden aangetekend. De uitspraak is nog niet definitief.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, cruises, reclame

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.