Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog veel hobbels op weg naar een duurzame camper

Nog veel hobbels op weg naar een duurzame camper

Verduurzamen is voor een aantal deelsectoren van de vrije tijd heel erg lastig. Een vliegtuig met honderden passagiers zonder schadelijke uitstoot van de grond tillen is vooralsnog toekomstmuziek. Maar ook in de verblijfsrecreatie hebben we zo onze uitdagingen. Voor kleine buscampers zijn er inmiddels diverse elektrische alternatieven beschikbaar maar voor de grote campers is er nog een lange weg te gaan. Actieradius, laadcapaciteit in het buitenland, zware accupakketten, hoge prijzen voor aanschaf en laden en een lange levensduur van het huidige wagenpark staan een snelle transitie in de weg. Dat betekent niet dat de branche stilzit. Zo heeft NKC door Ecorys een duurzaam transitiepad voor een duurzame toekomst laten ontwikkelen. Directeur Stan Stokwerk van NKC presenteerde op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche de resultaten.

Stolwerk begon zijn presentatie met een dringende boodschap aan Den Haag: "Uiteindelijk moeten we vanuit een politiek stabiel beleid de duurzame transitie vormgeven.” NKC is alvast vertrokken door consumenten handvatten geven, ondernemers te inspireren en de kilometers van de groepsreizen te compenseren. NKC heeft zichzelf als missie gesteld de politiek zodanig te beïnvloeden dat camperen haalbaar en betaalbaar blijft. In het duurzame debat lopen volgens Stolwerk feiten en belangen al snel door elkaar. "Wij zijn de trusted partij in de sector zijn en zullen daartoe met de juiste feiten en cijfers het voortouw nemen.” De voorman van de NKC houdt van snelheid en spoorde de aanwezigen met een mooie beeldspraak aan tot actie: "Het beste moment om een boom te planten is 100 jaar geleden maar het een na beste moment is morgen.”

Dat het verduurzamen van de gehele Nederlandse campervloot nog heel wat voeten in aarde heeft illustreerde hij met een simpel feit: "De gemiddelde leeftijd van een camper is 19 jaar. Dat betekent dat de gloednieuwe camper die vandaag wordt afgeleverd over 20 jaar nog rondrijdt.” Ander feit is dat 92% van de campers op diesel rijdt.

Consument wil wel duurzamer

Positief is dat 61% van de camperaars bereid is zijn gedrag aan te passen om duurzamer te camperen en 29% de helft van de tijd al HVO100 tankt. En als de prijs van HVO zakt gaat 66% dat tanken. "Op dit moment is HVO100 met 90% CO2-reductie een goed alternatief. Helaas nog 30% duurder dan fossiele diesel en dus is overheidssubsidie is nodig.”

Niet alles elektrisch

De toekomst van campers is in de optiek van Stolwerk niet 100% elektrisch. Hij ziet ook kansen voor waterstof, HVO en schone diesel. "Voor kleine buscampers is al veel elektrisch mogelijk. We zien een goed aanbod van nieuwe elektrische buscampers en vanaf 2030 een competitieve tweedehandsmarkt.” Voor de grotere campers ziet hij pas vanaf 2030-2035 een breder aanbod. "Dat zal prijzig zijn.” Positief is dat medio 2028 elektrische campers zwaarder mogen zijn voor rijbewijs B. Dat is hard nodig want de accupakketten wegen flink door en een elektrische camper van ruim 4.000 kilo is niks. Wat elektrisch camperen ook niet helpt is dat veel camperaars, in tegenstelling tot woon-werkverkeer, vaak moeten laden langs snelwegen met dure snelladers. Hierdoor profiteren camperaars minder van de gunstige elektriciteitstarieven thuis, openbaar of op kantoor.

De camperaar die nu wil verduurzamen kiest HVO 100 als brandstof. De NKC verwacht dat de duurzaam georienteerde buscamperaar vanaf 2030 zich volledig elektrisch zal oriënteren. De meer prijsbewuste buscamperaar zal pas in 2035 volledig op elektrisch georiënteerd zijn. Tot die tijd zal een deel de overstap maken naar elektrisch maar ook een deel rijden op Euro 5/6.  De duurzaam georiënteerde halfintegraal camperaar gaat pas na 2035 voorzichtig over naar elektrisch. Deze campers worden vaak tot einde technische levensduur doorgereden. Voor deze groep blijft HVO100 een belangrijke energiebron.

Afhankelijk van autofabrikanten

Voor Peter van Vlaanderen van product Kabe zit de grote uitdaging bij de zwaardere campers. "We moeten als branche kijken naar elektrisch én waterstof. De techniek gaat heel snel maar de accu’s zijn te zwaar en dat gaat ten koste van het laadvermogen.” Hij maakt zich ook zorgen om de problemen waarin de Europese auto-industrie verkeert. "Die raken ook de camperbouwers omdat wij als kleine spelers daarvan afhankelijk zijn.”

Ook campings moeten aanpassen

Riné van Dingstee van RCN ziet door de zware elektrische campers ook problemen voor campings met camperplekken: "We willen onze parken niet te veel verstenen maar als je met vierduizend kilo over bospaden gaat rijden moet je wel wat doen.” Ook het elektriciteitsnet op campings baart hem zorgen: "We zijn al min of meer een tankstation met een aardige laadinfrastructuur voor elektrische auto’s maar lopen wel tegen de beperking van het netwerk aan.” Daarvoor had hij nog wel een tip: "Werk op je park nu alvast aan de elektrische infra, zonnepanelen en batterijen. Wij hebben een fulltime medewerker aan het werk voor slimme energienetten op onze campings.” De overheid is in de optiek van Riné zeker aan zet. "We verwachten consistent beleid en regelgeving waar ondernemers op kunnen investeren.”

Samenwerken met scheepsbouw

Floris Lettinga van motorenfabrikant Yanmar ziet bij de elektrificatie van de pleziervloot heel veel parallellen met de kampeermarkt. Hij erkent ook de urgentie: "Als we niets doen zijn we als industrie op termijn gezien.” Hij plaatste nog wel een kanttekening bij het veel genoemde HVO100: "Dat bestaat voor een groot deel uit palmolie en willen we dat wel?” De pleziervaart staat misschien nog wel voor grotere uitdagingen dan de campermarkt. Op dit moment is minder dan 1% van de pleziervaartuigen elektrisch aangedreven. "Elektrisch is niet de enige oplossing. We moeten ook kijken naar low carbon brandstoffen. Het gaat in de watersport niet snel want er is nog veel onzekerheid en schepen hebben een lange levensduur.”

Link: https://duurzaamheidscongres.nl/onderzoek/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campers, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...