Geplaatst op: 10-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid

Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid

Op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) introduceren de musea in Amsterdam tijdens de Week van de Toegankelijkheid een nieuwe communicatiestijl om de toegankelijkheid van culturele instellingen in Amsterdam eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken.


Samen met verschillende belangenorganisaties is een basisset van symbolen ontwikkeld om op de websites van de musea op te nemen. Deze set is uitvoerig getest onder diverse doelgroepen, zodat museumbezoekers snel kunnen zien welke voorzieningen er zijn en in welke mate het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking. Deze symbolen dienen als eerste indicatie en zijn niet bedoeld als keurmerk.

De lancering wordt ondersteund door een campagne waarin ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen de nieuwe aanpak toelichten en aandacht vragen voor heldere communicatie over toegankelijkheid van culturele instellingen. De set symbolen en de campagne zijn ontwikkeld door amsterdam&partners.


De Campagne

De introductie van de nieuwe communicatiestijl wordt ondersteund door een campagne waarin de vier ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen het belang van heldere communicatie over toegankelijkheid benadrukken. De campagne wordt zowel online als in landelijke dagbladen ingezet en is ontwikkeld door amsterdam&partners.


Betrokken Partners

De musea in Amsterdam en amsterdam&partners implementeren de komende weken de symbolen op hun online platforms. In de Uitagenda op iamsterdam.com komt een filter waarmee bezoekers kunnen ontdekken in hoeverre een locatie of evenement toegankelijk is voor mensen met een beperking. De symbolen, campagne en communicatiestijl zijn in nauwe samenspraak met belangenorganisaties en inhoudelijke experts tot stand gekomen, waaronder Stichting Accessibility, Cliëntenbelang Amsterdam, De Special Social Club en Gemeente Amsterdam.

Internationale partners zoals Toerisme Vlaanderen en Visit Brussel hebben kennis en goede voorbeelden gedeeld. Ook de organisaties De Ongehinderd en Onbeperkt Genieten hebben hun expertise ingebracht.


Landelijke Uitrol

Stichting Accessibility heeft een start gemaakt met de landelijke uitrol van de eenduidige communicatiestijl naar de hele recreatiesector. Samen met de overheid, belangen- en brancheorganisaties, experts en gebruikers wordt gewerkt aan de verdere implementatie, voortbouwend op de set symbolen die voor de musea in Amsterdam is ontwikkeld.

Trefwoorden: Nieuwe communicatiestijl, symbolen, toegankelijkheid, dagrecreatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Welke Nationale Parken hebben de meeste fiets- en wandelroutes?
Interessant onderzoekje van vakantiehuizenverhuurder Holidu: Nationale Parken in Nederland en Belgie met de meeste fiets- en wandelroutes. Op nummer 1 staat Nationaal Park Sallandse Heuvelrug. Nationaal Park Scheldevalei en Nationaal Park Veluwezoom maken de top 3 compleet.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
11/10/24
Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid
Delft introduceert op de Dag van de Duurzamheid een eigen herbruikbare beker als alternatief voor het wegwerpplastic.
11/10/24
De Rooi Pannen organiseert stagemarkt voor toeristische studenten en bedrijven
Op donderdag 17 oktober 2024 organiseert De Rooi Pannen in Tilburg een grote stagemarkt voor studenten van de mbo-opleidingen in toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening.
11/10/24
Zeven nieuwe Green Key-ondernemers en lancering Groene Iconen versterken duurzame gastvrijheidssector in Friesland
Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, hebben zeven toeristische ondernemers in Friesland het Green Key Certificaat in ontvangst mogen nemen.
11/10/24
Reusachtige draak als kroon op het werk
Een reusachtige roodkleurige draak vormt vanaf zaterdag 12 oktober het pronkstuk van Fantastische Fabelwezens in Burgers' Zoo.
11/10/24
Nieuw en toch vertrouwd: Dutch Travel Media Awards
Nederlandse reisjournalisten en bloggers krijgen in 2025 een nieuwe kans om hun werk te laten schitteren met de introductie van de Dutch Travel Media Awards. Ze vervangen de voormalige Aad Struijs Persprijs.

||| Agenda |||

12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...