Zeven nieuwe Green Key-ondernemers en lancering Groene Iconen versterken duurzame gastvrijheidssector in Friesland
Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, hebben zeven toeristische ondernemers in Friesland het befaamde Green Key Certificaat in ontvangst mogen nemen. Dat gebeurde tijdens een duurzaam ontbijt, georganiseerd door Merk Fryslân en Toerisme Alliantie Friesland (TAF).
Een tweede belangrijk moment deze ochtend was de lancering van ‘de Groene Iconen’. Als eerste provincie in Nederland biedt Friesland op de toeristische websites van Visit Friesland en Visit Wadden ondernemers de mogelijkheid aan bezoekers te tonen hoe duurzaam zij opereren. Ook op de website van Meet in Friesland, de aanjager voor zakelijk bezoek aan onze provincie, zijn deze duurzaamheidsindicatoren doorgevoerd. Hiermee zet de Friese gastvrijheidssector weer een flinke stap richting de ambitie van duurzame bestemming. Dit icoon maakt het voor bewuste toeristen eenvoudiger om duurzame keuzes te maken bij het boeken van accommodaties en activiteiten in Friesland. Het groene icoon fungeert daarnaast als inspiratiebron voor andere ondernemers om ook te verduurzamen.
Het ontbijt werd opgeluisterd door een inspirerend verhaal van Purpose Marketeer Bianca Harms, die de bezoekers meenam in het onderwerp effectief communiceren van duurzame bedrijfswaarden. Zij benadrukte het belang van authentieke verhalen die niet alleen klanten aanspreken, maar ook bijdragenaan een bredere maatschappelijke impact.
Green Key-certificering: een internationale erkenning van duurzame bedrijfsvoering in de
gastvrijheidssector. Tijdens het ontbijt werden de ondernemers (De Laape, De Twirre, Hotel Post Plaza, Hotel VieVia, Zeilschool Pean, Drijfveer & De Koken, It Flinkeboskje) officieel gecertificeerd met het Green Key-certificaat.
"De toewijding van deze ondernemers laat zien dat we gezamenlijk werken aan een duurzame toekomst voor Friesland. Met elke stap komen we dichter bij onze ambitie om Friesland als Green Destination op de kaart te zetten, en alleen samen kunnen we die stip op de horizon bereiken." aldus Martin Cnossen, Directeur- Bestuurder van Merk Fryslân.
Merk Fryslân streeft er namelijk samen met partners en bedrijven binnen de sector naar van onze provincie een officiële Green Destination te maken. Deze ambitie draait om het creëren van een duurzame toekomst waarin de toeristische sector een cruciale rol speelt. De betrokken partijen willen samen bijdragen aan het realiseren van de wereldwijde Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) door duurzame initiatieven binnen het toerisme te bevorderen.