Geplaatst op: 11-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zeven nieuwe Green Key-ondernemers en lancering Groene Iconen versterken duurzame gastvrijheidssector in Friesland

Zeven nieuwe Green Key-ondernemers en lancering Groene Iconen versterken duurzame gastvrijheidssector in Friesland

Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, hebben zeven toeristische ondernemers in Friesland het befaamde Green Key Certificaat in ontvangst mogen nemen. Dat gebeurde tijdens een duurzaam ontbijt, georganiseerd door Merk Fryslân en Toerisme Alliantie Friesland (TAF).

 

Een tweede belangrijk moment deze ochtend was de lancering van ‘de Groene Iconen’. Als eerste provincie in Nederland biedt Friesland op de toeristische websites van Visit Friesland en Visit Wadden ondernemers de mogelijkheid aan bezoekers te tonen hoe duurzaam zij opereren. Ook op de website van Meet in Friesland, de aanjager voor zakelijk bezoek aan onze provincie, zijn deze duurzaamheidsindicatoren doorgevoerd. Hiermee zet de Friese gastvrijheidssector weer een flinke stap richting de ambitie van duurzame bestemming. Dit icoon maakt het voor bewuste toeristen eenvoudiger om duurzame keuzes te maken bij het boeken van accommodaties en activiteiten in Friesland. Het groene icoon fungeert daarnaast als inspiratiebron voor andere ondernemers om ook te verduurzamen.

 

Het ontbijt werd opgeluisterd door een inspirerend verhaal van Purpose Marketeer Bianca Harms, die de bezoekers meenam in het onderwerp effectief communiceren van duurzame bedrijfswaarden. Zij benadrukte het belang van authentieke verhalen die niet alleen klanten aanspreken, maar ook bijdragenaan een bredere maatschappelijke impact.

 

Green Key-certificering: een internationale erkenning van duurzame bedrijfsvoering in de

gastvrijheidssector. Tijdens het ontbijt werden de ondernemers (De Laape, De Twirre, Hotel Post Plaza, Hotel VieVia, Zeilschool Pean, Drijfveer & De Koken, It Flinkeboskje) officieel gecertificeerd met het Green Key-certificaat.

"De toewijding van deze ondernemers laat zien dat we gezamenlijk werken aan een duurzame toekomst voor Friesland. Met elke stap komen we dichter bij onze ambitie om Friesland als Green Destination op de kaart te zetten, en alleen samen kunnen we die stip op de horizon bereiken." aldus Martin Cnossen, Directeur- Bestuurder van Merk Fryslân.

 

Merk Fryslân streeft er namelijk samen met partners en bedrijven binnen de sector naar van onze provincie een officiële Green Destination te maken. Deze ambitie draait om het creëren van een duurzame toekomst waarin de toeristische sector een cruciale rol speelt. De betrokken partijen willen samen bijdragen aan het realiseren van de wereldwijde Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) door duurzame initiatieven binnen het toerisme te bevorderen.

Trefwoorden: Green key, Friesland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/10/24
Eerste Nederlandse internationale vlucht 100 jaar geleden
Op 17 oktober ontving Roy Ymker, General Manager van attractie en museum Aviodrome, de allereerste coincard met daarin een penning én 1 euromunt, ter ere van de eerste intercontinentale vlucht die 100 jaar geleden plaatsvond.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
18/10/24
Center Parcs en Albron verlengen samenwerking en varen nieuwe koers
Olivier Garaïalde, CEO van Center Parcs, en Jan Willem Hilbron, algemeen directeur bij Albron hebben getekend voor contractverlenging van de samenwerking tot 30 september 2035.
17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
17/10/24
Eindelijk inrichting recreatiegebied Uitwaayer
Dit jaar zijn twee grote bosuitbreidingsprojecten op de Zuid-Hollandse eilanden gesubsidieerd door de provincie. De Uitwaayer krijgt paden voor wandelaars, fietsers en ruiters.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.

||| Agenda |||

23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...