Geplaatst op: 14-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2024-4

Buitenlandse toeristen in Nederland

Kennismaken met Duitsers, Chinezen, Amerikanen, Belgen, Fransen en Britten

Buitenlandse toeristen in Nederland
Vuurtoren Texel. Foto: Claire Droppert.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft zijn Key Insights voor de zes kernmarkten voor het Nederlandse inkomend toerisme compleet vernieuwd. In deze online publicaties vind je alle trends, feiten en cijfers over Belgische, Duitse, Franse, Britse, Amerikaanse en Chinese toeristen. We maken een belrondje langs de Market & Insights Managers van NBTC in deze landen om nog meer gevoel voor deze markten te krijgen. Wie zijn deze buitenlanders die Nederland bezoeken, waarom bezoeken ze ons land, waar moeten we als bestemming op letten en hebben ze nog tips?

Tekst: Ton Vermeulen

Wat kenmerkt die buitenlandse toeristen?

Allereerst maar eens op zoek naar het kenmerkende van toeristen uit Duitsland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.

"Er bestaat natuurlijk niet een typische Duitser maar over het algemeen kun je wel zeggen dat Duitsers vrolijk zijn, maar niet zo luidruchtig als Nederlanders”, vertelt Martin Pohl, Market & Insights Manager Duitsland van NBTC. "Duitsers zijn erg actief: ze lopen graag, ze wandelen veel en zijn ook vaak met de fiets onderweg.”

Eddie Yang vanuit China: "Chinezen zijn erg open-minded, nieuwsgierig en willen graag nieuwe dingen ontdekken. Als je het over reizen hebt, willen ze graag zien hoe andere mensen leven.” Hij haalt een bekend Chinees gezegde aan dat de reislust van Chinezen mooi typeert: "Boeken lezen verrijkt je geest, maar duizenden mijlen reizen verrijkt je kennis.”

Ook Antonia Koedijk die vanuit New York de Amerikaanse markt bewerkt, is voorzichtig met stereotypen: "Wat wel opvalt is dat Amerikanen veel minder direct zijn dan Nederlanders. Waar wij Nederlanders nog wel eens de neiging hebben om met de deur in huis te vallen, kun je een Amerikaan daarmee overrompelen.” Op zakelijk gebied ligt het niveau van netwerken in Amerika volgens Koedijk op een heel hoog niveau. "Als je naar een bijeenkomst gaat, dan neem je je business cards mee en ‘you work the room’. Je gaat echt van persoon naar persoon. Behandel daarbij iedereen die je ontmoet met respect. Informeer, stel vragen en oordeel niet.”

Britten zijn beleefd en nogal gereserveerd, vertelt Sandra Ishmael vanuit haar basis Londen. Ze wil ook graag het beeld dat we in Nederland hebben van Britse toeristen nuanceren. "Natuurlijk is er een minderheid van jonge Britse toeristen die zich in Nederland niet erg sociaal gedragen, maar de meerderheid van de Britse toeristen gedraagt zich heel netjes.”

"Fransen zijn een eigengereid volk dat als ze ergens voor gaat er ook vol op inzet”, zegt Market & Insights Manager Frankrijk Roger Strijland. Hij ziet dat Fransen een grote interesse hebben in cultuur en gastronomie. "Wat opvalt is dat Fransen de Nederlanders zelf heel hoog waarderen. Ze zien de Nederlanders als gastvrij, open en vriendelijk.”

Volgens Bram Straatman zijn Belgen, ondanks de gedeelde geschiedenis en taal voor een deel van de bevolking totaal anders dan Nederlanders. "België is het meest noordelijk gelegen Romaanse land in Europa. Onze Angelsaksische manier van denken en doen werkt gewoon niet in België. Een Vlaming, de markt waar NBTC zich in België op concentreert, is afwachtend, voorzichtig, kijkt de kat uit de boom en is beschaafd.” Als wij Vlamingen op de actieve Nederlandse manier benaderen met ‘hallo, wat fijn dat je er bent’ dan zie je ze al een beetje terugtrekken, stelt Straatman die constateert dat je Belgen op die manier niet gewonnen krijgt voor je zaak. "Maar als je het wel goed doet dan heb je voor eeuwig een trouwe klant en worden ze je beste promotor.”

Wat maakt Nederland een aantrekkelijke bestemming?

Nederland trekt uit deze landen jaarlijks miljoenen toeristen. Hamvraag is wat ze aantrekkelijk aan Nederland en Nederlanders vinden. Dat blijkt voor Amerikanen, Chinezen, Fransen, Britten, Belgen en Duitsers steeds heel verschillend.

Volgens Antonia voelen Amerikanen zich in Nederland heel erg vrij: "Ze zien Nederland als een klein tolerant land dat centraal is gelegen op het continent en waaraan een bezoek makkelijk is te combineren met andere Europese bestemmingen. Aan de andere kant hoor ik in de VS over Nederland nog veel het stereotype beeld van seks, drugs en rock & roll. Zeker bij de groep die het actuele nieuws niet zo volgt.” Wat we volgens Antonia vooral niet moeten vergeten is dat Nederlanders meer internationaal georiënteerd zijn dan de gemiddelde Amerikaan.

Het beeld dat we in Nederland hebben van Chinese toeristen die in recordtijd alle Europese toeristische bestemmingen bezoeken en voor het thuisfront vastleggen, weerlegt Eddie resoluut: "Natuurlijk worden Chinese toeristen vooral naar Nederland getrokken door de klassieke iconen als tulpen en windmolens. Maar langzamerhand staan ook de kunst, de techniek en de levensstijl van de Nederlanders bij Chinese toeristen in de belangstelling. Zo is Van Gogh heel beroemd in China en worden zijn zonnebloemen hoog gewaardeerd.” Qua Nederlandse levensstijl staat vooral de fietscultuur in de belangstelling. Zeker omdat die jonge Chinese reizigers in staat stelt het lokale leven te ontdekken. "Ze willen niet alleen de bestemming consumeren maar ook deel van de bestemming zijn”, licht Eddie toe. "Die nieuwsgierigheid naar het leven van de Nederlanders uit zich ook in bezoek aan, heel bijzonder, een supermarkt. Ze kijken wat er in de supermarkt te koop is en maken een vergelijking met hun eigen leven.”

Een van de dingen die Nederland voor Britse toeristen een aantrekkelijke bestemming maakt, is dat Nederlanders over het algemeen heel goed Engels spreken. Sandra: "Britten zijn verder echt verrast over het gemak waarmee ze in Nederland met openbaar vervoer kunnen reizen. Dat doen ze graag en makkelijk want gebruikmaken van public transport is voor Britten een tweede natuur. Ze vinden bovendien de treinen heel comfortabel en houden van de dubbeldekkertreinen.”

Volgens Martin houden Duitsers enorm van de kindvriendelijkheid van Nederland. "In Duitsland wordt het in sommige restaurants niet op prijs gesteld als je met kinderen komt eten. Dat is in Nederland überhaupt geen probleem.” Ook de hondvriendelijkheid wordt erg gewaardeerd. "Je ziet dat met name in de winterperiode, waar je met je hond op het strand mag.” Martin roemt namens de Duitsers ook het gevoel van vrijheid en de openheid van de Nederlanders. "Daarnaast zijn Duitsers heel enthousiast over de Nederlandse fietsinfrastructuur en de combinatie van oud en nieuw met historische grachtenpanden in Amsterdam en moderne architectuur in Rotterdam.” Je kunt volgens Martin best stellen dat Duitsers van heel Nederland houden met de kust als belangrijkste driver voor bezoek. De Duitse first-time visitor gaat natuurlijk voor de bekende attracties. "Duitsers houden van Amsterdam en komen vaak naar Amsterdam. Ze hebben daar het gevoel dat ze erbij horen. Ook het bollenseizoen met een bezoek aan de Keukenhof willen ze een keertje ervaren.” Als ze meer in Nederland komen, zijn ze zeker te porren voor een bezoek aan andere steden waar ze graag op een terras verkeren. "Wat we ook niet moeten vergeten is dat bij dagbezoek winkelen de belangrijkste reden voor bezoek aan Nederland is. Want er verblijven heel veel Duitsers voor een meerdaags bezoek in Nederland, maar er zijn nog veel meer dagbezoekers.”

Fransen ondernemen veel vakanties in eigen land maar zijn zeker ook geïnteresseerd in een vakantie in Nederland. Roger: "Op jaarbasis zijn dat er bijna een miljoen. Ze genieten echt van het culturele aanbod in Nederland. Je komt ze dan ook veel tegen bij de Werelderfgoederen, in Amsterdam en in koninklijke stad Den Haag.” Vanwege de nabijheid is de Franse markt er eentje die zeker ook herhaalbezoek kent. "Nederland is goed en snel te bereiken. We weten dat Fransen nog veel vliegen naar Nederland maar ook met de trein en de auto is een trip naar Nederland goed te doen.” Daarnaast heeft Nederland in de ogen van veel Fransen een groen imago met de fiets als groot uithangbord.

 De elf belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme en hun bestemming.

De elf belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme en hun bestemming.

Bram ziet dat de Vlaming ons land goed kent en een meer uitgesproken eigen mening over Nederland heeft. Terwijl de Waal of Brusselaar dit veel minder heeft en nog meer in algemeenheden denkt. "In Vlaanderen hebben we de kaas, de tulpen en de klompen helemaal niet meer nodig om Nederland te positioneren. Dat betekent niet dat Vlamingen die voor het eerst Nederland bezoeken niet naar de iconen Amsterdam gaan zoals het Anne Frank Huis, Van Gogh Museum, Rijksmuseum en de Jordaan.” Vlamingen waarderen ook het Nederlandse landschap enorm. "Dat is schoon, geordend, verzorgd en goed ingericht” vat Bram het mooi samen. "In Vlaanderen heb je veel lintbebouwing met weinig groene gebieden tussen de steden en regio’s.” Vlamingen zien Nederlanders als gastvrij en ruimdenkend met een open houding.

Wie zijn die buitenlandse bezoekers aan Nederland?

Zoomen we wat verder in op de buitenlandse toerist dan zien we dat uit de herkomstlanden heel diverse groepen toeristen ons land bezoeken.

"In tegenstelling tot het beeld in de media waar vooral groepen jonge Britse toeristen Nederland bezoeken, is de gemiddelde Brit die Nederland bezoekt 38 jaar en komen ze met een partner of vriend”, vertelt Sandra. Dat Britten van Nederland houden blijkt wel uit het relatief hoge percentage herhaalbezoekers: 34% komt vaker dan een keer per drie jaar naar Nederland.

Franse toeristen die Nederland bezoeken moeten we in het Glocalitiesmodel van NBTC vooral zoeken bij de creatives en socialisers. Roger: "Het zijn wereldburgers die geïnteresseerd zijn in wat er in de wereld gebeurt met een interesse in zowel historie als het hedendaagse.”

Vanuit Duitsland ziet Martin zowel gezinnen met kinderen als koppels naar Nederland reizen. "Gezinnen met kinderen vind je vaak aan het strand waarbij ze in een vakantiehuis of op de camping overnachten. Koppels zien we wat meer bij stedenbezoek. Wat sowieso opvalt is dat er vanuit Duitsland en de regio’s Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen veel herhaalbezoek is.”

Nederland is voor Belgen is echt een korte vakantiebestemming en zeer zeker ook een bestemming voor daguitstappen. Bram: "Het mooie van Nederland is eigenlijk dat Nederland een breed productaanbod heeft wat Vlamingen aantrekt. Vanuit NBTC richten we ons op mensen die openstaan voor nieuwe ervaringen. Die het leuk vinden om op een spontane manier de lokale bevolking te ontmoeten. Cultuur en cultuurbeleving speelt daarbij een belangrijke rol.” Belgen zijn volgens Bram gezelligheidszoekers die houden van hun vrijheid, maar het gezin en de familie als een belangrijk ankerpunt ervaren. "Dit is een doelgroep die je vaker in de vakantieparken zult tegenkomen.” Daarnaast zie je vanuit Vlaanderen ook hardwerkende koppels die graag naar Nederland komen om te genieten. "Gastronomie is een thema dat het op deze groep goed doet.”

Een bezoek aan Nederland is voor Chinese toeristen nog vaak een onderdeel van een Europese reis. "Wat we wel zien is dat ze langer in elk land verblijven”, vertelt Eddie.

Top 5 meest ondernomen activiteiten per herkomstland.

Top 5 meest ondernomen activiteiten per herkomstland.

De meest opmerkelijke conclusie voor Antonia uit de nieuwe Key Insights is wel dat de gemiddelde leeftijd van de Amerikaanse bezoeker aan Nederland veel lager is dan voorheen. "Toen ik de resultaten zag viel ik bijna van mijn stoel.” Dat een steeds jongere groep Amerikanen Nederland bezoekt, komt volgens haar onder andere door de populariteit van Nederlandse dj’s in de Verenigde Staten. Ook bezoek aan familie en vrienden is een reden van Amerikanen om naar Nederland te gaan. "Ik denk niet vanwege eerdere emigratie van familieleden maar veel meer om studerende kinderen in Europa te bezoeken.”

Wat ondernemen die buitenlands toeristen in Nederland?

Nu we meer weten over de buitenlandse toerist die Nederland bezoekt is het interessant om te bekijken waarom ze Nederland bezoeken, waar ze verblijven en wat voor activiteiten ze in ons land ondernemen.

Duitsers komen vooral naar Nederland voor het strand of een stedentrip. Martin: "Twee derde van het Duitse bezoek vindt nog altijd in de kustprovincies plaats met als grote trekkers het strand en steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Maar we zien ook dat andere regio’s zoals Friesland, Noord-Brabant en Limburg meer aanloop krijgen en procentueel snel groeien in Duits bezoek.”Voor het strandbezoek speelt de korte aanreistijd vanuit Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen een grote rol. "Het is voor Duitsers veel sneller om naar de Nederlandse kust te reizen dan naar de eigen Oostkust”, licht Martin die voorkeur voor Nederland toe. Ook de lange, brede en hele mooie stranden waar je heel actief kunt zijn, vinden Duitsers fantastisch.

Belgen vinden onze kust heel erg leuk. "Die is veel langer en ruimtelijker van opzet dan in België”, vertelt Bram. "Die van ons is maar 60 kilometer lang en is in feite een volgebouwde dijk.” Verder houden Vlamingen van het goede leven en zijn het goede besteders. "Als ze in Nederland zijn doen ze vaak een stadswandeling, shoppen, gaan uit eten of pakken een terrasje.”

Chinese toeristen plannen hun bezoek aan Nederland zeker niet tot in het detail. Eddie: "Ze plannen een framework maar veel details worden ingevuld wanneer ze al in Nederland zijn. Voor reisplanners is het belangrijk ze de ruimte te geven voor vrije ontdekkingen. Ik denk dat ze verrast worden door het aantal fietsen dat ze in het straatbeeld zien. Vooral de jonge reizigers, die de markt in de toekomst zullen domineren, willen dat ook proberen om onderdeel te worden van het lokale leven.”

Britse toeristen komen meestal naar Nederland voor een stedentrip, wat tegenwoordig twee of drie nachten is. "De meeste Britten die naar Nederland komen staan open voor nieuwe ideeën, willen tussen Nederlanders verkeren en nieuwe ervaringen opdoen”, verdiept Sandra dit inzicht. "Zestig procent bezoekt een museum en ze zijn gek op de Hollandse meesters en tulpen. Daarnaast is er ook een relatief grote groep die op zoek is naar een echte kwaliteitservaring en van gezond leven en goed eten houdt.” Britse first-time visitors hebben veelal Amsterdam als hoofdbestemming met het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en het Anne Frank Huis als belangrijkste attracties. In het voorjaar staat ook de Keukenhof volgens Sandra hoog op hun verlanglijstje. "Als ze nog een keer terugkomen zijn ze goed te verleiden ook andere steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Arnhem en Nijmegen te bezoeken. Die laatste twee steden vanwege de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.” Britten verblijven overwegend in hotels, bed & breakfasts, maar 13% verblijft in een appartement of gehuurde accommodatie

Als Amerikaanse toeristen eenmaal in Nederland zijn, bezoeken ze natuurlijk de iconen maar ze vinden het ook leuk om in steden en parken te wandelen en lokale mensen te ontmoeten. Antonia: "Ze willen de Nederlandse cultuur en historie ondergaan. Anne Frank is enorm populair, ook onder de jongere generatie.” Een Amerikaans nichtje was met haar middelbare school in Amsterdam en ze moesten zeker naar het Anne Frank Huis. "Dat stond absoluut heel hoog op de agenda”, vertelt Antonia. "Daarnaast willen Amerikanen naar het Van Goghmuseum en is het ‘Meisje met de parel” van Vermeer in het Mauritshuis heel populair.” Amerikanen zijn volgens haar ook te interesseren voor een bezoek aan minder bekende plekken. "Ze vinden Eindhoven heel leuk en reizen graag naar Nuenen waar ze kunnen zien hoe Van Gogh heeft geleefd en waar hij schilderde. Ze kunnen er in de footsteps van de beroemde schilder treden.” Ook zijn ze enthousiast over nieuwe ervaringen zoals zelf kaas maken, Delfts aardewerk beschilderen of een eigen cocktail ontwikkelen. Fietsen vinden Amerikanen zeker leuk. "Niet om hele afstanden te overbruggen, maar meer om een omgeving te ontdekken.”

Het Franse bezoek wordt nog veelal getrokken door de traditionele iconen als tulpen, molens, fietsen en kaas. Roger ziet als ze eenmaal in Nederland zijn een brede belangstelling: "In Nederland kom je ze vaak tegen in de grote musea, zoals het Van Gogh- en Rijksmuseum. Maar ze zijn ook enthousiast over de Nederlandse moderne architectuur en bezoeken in Rotterdam dan weer de Markthal en het Depot van Boijmans Van Beuningen.”Wat je niet zou verwachten vanwege het veelzijdige aanbod in eigen land is dat ze groot fan zijn van onze natuur. "Nederland is bekend vanwege het vlakke en waterrijke landschap. Dat vinden Fransen echt uniek. Ik zou zeker inzetten op de verkenning van onze landschappen en dan met name fietsend.”

Waar moeten we als bestemming op letten?

Tot slot is er voor de bestemming Nederland werk aan de winkel om aantrekkelijk te blijven voor inkomende toeristen. De Market & Insights managers komen met een brede waaier aan tips.

Martin bijt het spits af: "Duitsers zijn kritisch op de prijs-kwaliteitsverhouding in Nederland. Dat komt vooral omdat veel zaken in Duitsland gevoelsmatig goedkoper zijn. Daarin kun je door een goede en vooral persoonlijke service het verschil maken.” We moeten volgens Martin beslist niet vergeten dat Duitsers erg gesteld zijn op zekerheid. "Ze willen van tevoren exact weten waar ze aan toe zijn.” Wat Duitsers ook belangrijk vinden zijn flexibele boekingsvoorwaarden en verschillende betalingsmethoden. Duitsers betalen nog relatief veel contant, maar gebruiken in toenemende mate creditcards, PayPal en Klarna.

Omdat Chinese toeristen zich graag onderdompelen in de lokale cultuur, is het zaak je aanbod zo authentiek mogelijk te houden. "Jonge Chinese reizigers willen juist lokale delicatessen uitproberen”, vertelt Eddie die in dat verband adviseert je product juist niet aan te passen op de Chinese smaak. "Wat in restaurants heel erg helpt is een fotomenu zodat ze precies kunnen zien hoe het gerecht eruitziet.” Ook is het bestellen met een QR-code in China heel gewoon omdat ze gesteld zijn op een snelle service. "Wat je zeker niet moet doen is Chinese toeristen anders behandelen door ze bijvoorbeeld langer te laten wachten.”

Britten zijn positief over fietsen in Nederland, maar vinden de informatie over de verhuur en te volgen goede routes ondermaats. Sandra: "Als ze eenmaal op de fiets zitten zijn ze erg onder de indruk van de geweldige fietsinfrastructuur.”

Fransen kunnen schrikken van de Nederlandse directheid. "Ik zou ze wat omzichtiger en minder direct benaderen.” Ze spreken in toenemende mate Engels. In de communicatie vooraf is het volgens Roger wel aan te bevelen die in het Frans te doen. "Eenmaal op de bestemming wordt het zeer gewaardeerd als je bij de start van de conversatie ze in het Frans aanspreekt. Zelfs een paar Franse woorden kunnen al een groot verschil maken. Daarna kun je bij veel Fransen rustig op het Engels overstappen.” Wat er nog wel verbeterd kan worden is het opnemen van meer Nederlandse steden in de boekingsmodule van Eurostar. "Dat zou enorm helpen om Franse toeristen meer over Nederland te spreiden.”

Antonia waarschuwt dat Amerikanen doorgaans risicomijdend zijn en flexibele voorwaarden en contracten uitermate belangrijk vinden. "Amerikanen verwachten, als ik het samenvat, een redelijk hoog serviceniveau.” Het is volgens Antonia in Amerika heel gebruikelijk dat een ober of serveerster een persoonlijke band met je opbouwt: ‘Hallo, ik ben Jane en ben je serveerster van vanavond.’ "Blijf je klant altijd aankijken, glimlach, aarzel niet om nog een drankje of wat extra’s aan te prijzen”, geeft Antonia als tip. Over die glimlach is altijd veel te doen want die wordt vaak als onecht ervaren. "Maar Amerikanen willen het de ander altijd graag naar de zin maken en daar hoort een vriendelijk gezicht bij,” licht Antonia toe. Amerikanen zijn volgens haar in restaurants gewend dat er altijd volop gratis water op tafel staat. "Wees daar flexibel in. En dat zal uiteindelijk de omzet en de tevredenheid van je klant ten goede komen. Als je niet service-minded bent, vergeet men je de volgende keer.”

De weidsheid van de Nederlandse kust heeft voor Belgen ook een keerzijde, vertelt Bram. "Het strand is leuk, maar na een paar dagen gaat dat toch een beetje vervelen. Terwijl aan de Belgische kust behoorlijk wat vertier is.” Vlamingen worden echt blij van persoonlijke aandacht. "Dat ze als gast gezien en gewaardeerd worden’, licht Bram toe. "Spreek ze aan met hun naam en zet een flesje wijn op de kamer. Daar worden ze heel blij van.” Volgens Bram willen Vlamingen graag bij het handje genomen worden en staan ze niet graag voor verrassingen. Zo vinden ze arrangementen heel fijn. "Niet dat ze die altijd kopen maar het geeft ze een idee van wat ze in het hotel en op de bestemming kunnen verwachten.” Eten is voor Vlamingen een belangrijk onderdeel van de vakantiebeleving. "Ze willen het op vakantie net zo goed hebben als thuis, want anders hoeven ze niet op vakantie te gaan.” Prijs-kwaliteit is heel belangrijk voor Vlamingen en ze zijn gevoelig voor aanbiedingen en last-minutes. "Het geld dat ze daarmee besparen geven ze graag op locatie uit aan het goede leven”, geeft Bram nog als laatste tip mee. &

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, vakanties, zakelijk toerisme, marketing, dmo's, België, Duitsland, Frankrijk, China, Engeland, Verenigde Staten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...