Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Foto: 123RF

Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven. Dit blijkt uit cijfers van ING Research die de consumententransacties van de bank analyseerde.

De totale waarde van consumententransacties steeg in het derde kwartaal van 2024 met 1,4% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Deze groei wordt vooral gedreven door uitgaven aan diensten, zoals reizen, recreatie en horeca.

Meer uitgegeven aan vakanties en uitjes 

Met name in de sectoren vakantie & reizen (+4,3%), recreatie & cultuur (+3,9%) en restaurants (+1,8%) zagen we een sterke stijging van de uitgaven. Nederlanders investeren weer meer in hun vrije tijd en gaan vaker op vakantie, bezoeken culturele evenementen en eten uit. De toegenomen populariteit van staycations en het verlangen naar nieuwe ervaringen na de coronapandemie spelen hierbij waarschijnlijk een rol.

Goederen blijven achter 

In tegenstelling tot de sterke groei bij diensten, stegen de uitgaven aan goederen minder hard. Vooral elektronica en niet-gespecialiseerde winkels zagen hun omzet dalen. Wel steeg de omzet in supermarkten en drogisterijen licht.

Prijsstijgingen spelen een rol 

De stijging van de totale uitgaven wordt deels veroorzaakt door hogere prijzen. Vooral de prijzen van voedingsmiddelen (+3,0%), accommodaties (+4,2%) en recreatieve activiteiten (+2,4%) zijn gestegen. Bij restaurants stegen de prijzen minder snel, maar uit eten gaan werd gemiddeld toch nog 1% duurder Echter, ook als we rekening houden met deze prijsstijgingen, blijkt dat consumenten daadwerkelijk meer producten en diensten hebben gekocht.

Positieve toekomstverwachtingen

Voor de komende tijd verwacht ING Research dat de consumptie zal blijven aantrekken. De stijgende lonen, het positieve momentum op de woningmarkt en gunstig overheidsbeleid dragen hieraan bij.

Conclusie 

De Nederlandse consument lijkt het vertrouwen terug te hebben gevonden en geeft weer meer uit. Vooral de vrijetijdssector profiteert van deze positieve ontwikkeling. Dit is goed nieuws voor de economie en wijst op een herstellende consumentensentiment.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/economie/transactiedata/consumenten-vinden-de-weg-omhoog-en-geven-weer-meer-uit
Trefwoorden: consumenten, bestedingen, horeca, vakanties, cultuur, recreatie

CELTH





||| Nieuws |||

05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.
04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
04/02/25
RBT Heuvelrug & Vallei verwelkomt drie nieuwe bestuursleden
Belangrijke bestuurswissel bij Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei per januari 2025.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...