Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Foto: 123RF

Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven. Dit blijkt uit cijfers van ING Research die de consumententransacties van de bank analyseerde.

De totale waarde van consumententransacties steeg in het derde kwartaal van 2024 met 1,4% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Deze groei wordt vooral gedreven door uitgaven aan diensten, zoals reizen, recreatie en horeca.

Meer uitgegeven aan vakanties en uitjes 

Met name in de sectoren vakantie & reizen (+4,3%), recreatie & cultuur (+3,9%) en restaurants (+1,8%) zagen we een sterke stijging van de uitgaven. Nederlanders investeren weer meer in hun vrije tijd en gaan vaker op vakantie, bezoeken culturele evenementen en eten uit. De toegenomen populariteit van staycations en het verlangen naar nieuwe ervaringen na de coronapandemie spelen hierbij waarschijnlijk een rol.

Goederen blijven achter 

In tegenstelling tot de sterke groei bij diensten, stegen de uitgaven aan goederen minder hard. Vooral elektronica en niet-gespecialiseerde winkels zagen hun omzet dalen. Wel steeg de omzet in supermarkten en drogisterijen licht.

Prijsstijgingen spelen een rol 

De stijging van de totale uitgaven wordt deels veroorzaakt door hogere prijzen. Vooral de prijzen van voedingsmiddelen (+3,0%), accommodaties (+4,2%) en recreatieve activiteiten (+2,4%) zijn gestegen. Bij restaurants stegen de prijzen minder snel, maar uit eten gaan werd gemiddeld toch nog 1% duurder Echter, ook als we rekening houden met deze prijsstijgingen, blijkt dat consumenten daadwerkelijk meer producten en diensten hebben gekocht.

Positieve toekomstverwachtingen

Voor de komende tijd verwacht ING Research dat de consumptie zal blijven aantrekken. De stijgende lonen, het positieve momentum op de woningmarkt en gunstig overheidsbeleid dragen hieraan bij.

Conclusie 

De Nederlandse consument lijkt het vertrouwen terug te hebben gevonden en geeft weer meer uit. Vooral de vrijetijdssector profiteert van deze positieve ontwikkeling. Dit is goed nieuws voor de economie en wijst op een herstellende consumentensentiment.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/economie/transactiedata/consumenten-vinden-de-weg-omhoog-en-geven-weer-meer-uit
Trefwoorden: consumenten, bestedingen, horeca, vakanties, cultuur, recreatie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...