Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning

Verdier: "Dit is zeer ernstig."

Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden. 

Onder druk van de AP hebben 7 van de onderzochte parken hun werkwijze al aangepast, maar 1 vakantiepark nog niet. Blijft dat zo, dan kan de AP andere maatregelen opleggen, zoals een boete of dwangsom.

Gasten van de parken begonnen vragen te stellen over het gebruik van gezichtsherkenning. De AP startte het onderzoek door die tips. "Mensen waren verbaasd", zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. "Waar ze vroeger het zwembad in kwamen met een pasje of een polsbandje, werd nu opeens gezichtsherkenning ingezet. Voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Enkel en alleen om het zwembad in te kunnen. Mag dat zomaar? Dat wilden ze weten."

Gezichtsherkenning is meestal verboden

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt strenge voorwaarden aan de inzet van gezichtsherkenning. "De inzet is in principe verboden. En dat is niet voor niets", zegt Verdier. "Als er eenmaal zo’n gezichtsscan van jou gemaakt is, ben je de controle kwijt. Je kunt dan overal geïdentificeerd en gevolgd worden. Je gezicht is uniek en kun je niet zomaar even ruilen voor een ander exemplaar."

Verschillende overtredingen

Uit het onderzoek van de AP bleek dat alle vakantieparken zich niet aan de wet hielden. De AP kwam verschillende overtredingen tegen, zoals:

> Soms vroegen parken niet om toestemming. Of niet duidelijk genoeg. 
> Gasten konden soms geen gebruikmaken van een alternatief voor gezichtsherkenning. Of er was wel een alternatief, maar het vakantiepark liet dat de gasten niet uit zichzelf weten. 
> Andere vakantieparken informeerden de gasten onvoldoende over de gezichtsherkenning. En over de rechten die de gasten hebben zodra een organisatie hun persoonsgegevens gebruikt voor gezichtsherkenning. 
> De gasten kregen vaak geen informatie over hoe lang het vakantiepark de gegevens bewaart en wie de gegevens ontvangt.

Verdier: "Dit is zeer ernstig. Je mag mensen niet onder druk zetten om hun biometrische gegevens af te staan. Toch was dat wat hier gebeurde: mensen betalen voor een leuke vakantie, inclusief zwembad, en worden voor een voldongen feit gesteld: als je wilt zwemmen, moet je je data afstaan. Dat is verboden."

De AP heeft een last opgelegd aan het vakantiepark dat nu nog niet aan de wet voldoet. Het vakantiepark krijgt tot begin december om de werkwijze bij gezichtsherkenning aan te passen.
Trefwoorden: vakantiepark, gezichtsherkenning, management,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.