Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning

Verdier: "Dit is zeer ernstig."

Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden. 

Onder druk van de AP hebben 7 van de onderzochte parken hun werkwijze al aangepast, maar 1 vakantiepark nog niet. Blijft dat zo, dan kan de AP andere maatregelen opleggen, zoals een boete of dwangsom.

Gasten van de parken begonnen vragen te stellen over het gebruik van gezichtsherkenning. De AP startte het onderzoek door die tips. "Mensen waren verbaasd", zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. "Waar ze vroeger het zwembad in kwamen met een pasje of een polsbandje, werd nu opeens gezichtsherkenning ingezet. Voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Enkel en alleen om het zwembad in te kunnen. Mag dat zomaar? Dat wilden ze weten."

Gezichtsherkenning is meestal verboden

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt strenge voorwaarden aan de inzet van gezichtsherkenning. "De inzet is in principe verboden. En dat is niet voor niets", zegt Verdier. "Als er eenmaal zo’n gezichtsscan van jou gemaakt is, ben je de controle kwijt. Je kunt dan overal geïdentificeerd en gevolgd worden. Je gezicht is uniek en kun je niet zomaar even ruilen voor een ander exemplaar."

Verschillende overtredingen

Uit het onderzoek van de AP bleek dat alle vakantieparken zich niet aan de wet hielden. De AP kwam verschillende overtredingen tegen, zoals:

> Soms vroegen parken niet om toestemming. Of niet duidelijk genoeg. 
> Gasten konden soms geen gebruikmaken van een alternatief voor gezichtsherkenning. Of er was wel een alternatief, maar het vakantiepark liet dat de gasten niet uit zichzelf weten. 
> Andere vakantieparken informeerden de gasten onvoldoende over de gezichtsherkenning. En over de rechten die de gasten hebben zodra een organisatie hun persoonsgegevens gebruikt voor gezichtsherkenning. 
> De gasten kregen vaak geen informatie over hoe lang het vakantiepark de gegevens bewaart en wie de gegevens ontvangt.

Verdier: "Dit is zeer ernstig. Je mag mensen niet onder druk zetten om hun biometrische gegevens af te staan. Toch was dat wat hier gebeurde: mensen betalen voor een leuke vakantie, inclusief zwembad, en worden voor een voldongen feit gesteld: als je wilt zwemmen, moet je je data afstaan. Dat is verboden."

De AP heeft een last opgelegd aan het vakantiepark dat nu nog niet aan de wet voldoet. Het vakantiepark krijgt tot begin december om de werkwijze bij gezichtsherkenning aan te passen.
Trefwoorden: vakantiepark, gezichtsherkenning, management,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.