Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Lonen horeca stijgen met 2,5%

Onderhandelingsresultaat CAO horeca voor 24 maanden

Lonen horeca stijgen met 2,5%
Na half november duidelijkheid of het resultaat wordt aangenomen.
Vakbonden FNV Horecabond, CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bereikten een onderhandelingsresultaat over een nieuwe Horeca-cao die ingaat op 1 januari 2025. Het resultaat moet nog voorgelegd worden aan de leden.
 
De sociale partners hebben afspraken gemaakt voor een nieuwe Horeca-cao voor de duur van 24 maanden. De afspraken gaan onder andere over loonontwikkeling, hervorming van het functie- en loongebouw, het invoeren van het loyaliteitsverlof en het verbeteren van de werk-privébalans. 

 

Loonontwikkeling

De werkgeversorganisatie meldt dat het heeft te maken met veel kostenstijgingen en de marges staan onder druk. Tegelijkertijd waarderen werkgevers hun werknemers en wil de sector aantrekkelijk blijven in deze krappe arbeidsmarkt. Met de nieuwe cao is er een balans gevonden in deze belangen en wordt verder gebouwd aan een aantrekkelijk basis-arbeidsvoorwaardenpakket voor werknemers.
 
Werknemers hebben - gelet op de aanhoudende hoge inflatie en het steeds verder stijgende wettelijk minimumloon - recht op passende loonsverhogingen. Vanaf functiegroep III gaat het onder voorwaarden per 1 januari 2025 om een verhoging van 2,5%, vanaf 1 juli 2025 om 1% en vanaf 1 januari 2026 om 2,5%. Tegelijkertijd heeft de werkgever meer mogelijkheden om een eigen beloningsbeleid te voeren. Ook kunnen buiten de cao om gegeven loonsverhogingen worden verrekend. 
 

Loyaliteit en werk-privé balans

De sociale partners waarderen werknemers die loyaal zijn aan het bedrijf, daarom wordt voor werknemers die 10 jaar of langer in dienst zijn een loyaliteitsverlof ingevoerd. Verder willen de sociale partners medezeggenschap in het horecabedrijf bevorderen. Tijdens de looptijd van de nieuwe cao geven de sociale partners hier verder invulling aan.
 
Om werknemers meer regie te geven op hun werk-privébalans, krijgen zij de mogelijkheid om aan te geven wanneer zij gewerkte overwerk- en meeruren willen opnemen. Ook kunnen parttimers, net als voor fulltimers al het geval is, overwerk- en meeruren vanaf een bepaalde hoogte beperken.
 
Marijke Vuik, voorzitter KHN: "De gemaakte afspraken bieden werkgevers meer ruimte om hun eigen beloningsbeleid te bepalen, en dat is een positieve stap. Wel zien we dat de marges onder druk staan en dat werkgevers worden geconfronteerd met kostenstijgingen, die zij niet altijd door kunnen berekenen aan de gast. Tegelijkertijd blijven heldere afspraken van groot belang. Ze scheppen duidelijkheid voor ondernemers en helpen ons als sector aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers, iets waar we allemaal bij gebaat zijn."
 
Edwin Vlek, voorzitter FNV Horecabond: "Het is cruciaal dat we in uitdagende tijden ook goed blijven kijken naar de wensen en behoeften van medewerkers. Een belangrijk punt tijdens deze onderhandelingen was dat ervaring blijft lonen. Door het loongebouw in balans te brengen en de vakvolwassen leeftijd te verlagen naar 20 jaar, hebben we mooie stappen gezet. Ook de afspraken over de werk-privé balans en het loyaliteitsverlof zorgen voor een flinke vooruitgang voor zowel de sector als de medewerkers.”
 
Jacqueline Twerda, bestuurder CNV: "CNV is blij dat we tot een evenwichtig akkoord hebben kunnen komen, waarin naast loon ook in de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden weer stappen vooruit zijn gezet. Dat een vakkracht in de nieuwe cao niet op 21, maar op 20-jarige leeftijd volgens het volwassen loon zal worden betaald, vinden wij een heel belangrijke stap.”
 
Het onderhandelingsresultaat wordt door de vakbonden FNV Horecabond en CNV voorgelegd aan hun achterban. KHN vraagt goedkeuring aan het Landelijk Bestuur van de vereniging. Half november is er meer duidelijk en wordt bekendgemaakt of er daadwerkelijk een nieuwe Horeca-cao komt per 1 januari 2025.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cao, onderhandeling

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
25/10/24
Motie voor impacttoets btw-verhoging logies haalt het niet
De motie van Tweede Kamerleden Joost Sneller (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie) voor een impacttoets op de voorgestelde btw verhoging voor logies heeft het niet gehaald. Brancheorganisatie HISWA-RECRON richt zich nu op de Eerste Kamer die heel kritisch is op deze maatregel.
25/10/24
Record voor Natuurkampeerkaart
In 2024 hebben meer dan 80.000 kampeerders de Natuurkampeerkaart aangeschaft: een absoluut record! Nooit eerder waren zoveel mensen op zoek naar rust, ruimte en natuur.
23/10/24
Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
23/10/24
Exclusief voor leden
Familie Vos uit EuroParcs
Na bijna twintig jaar aan het roer te hebben gestaan, neemt de familie Vos afscheid van vakantieparkengroep EuroParcs. Oprichter Wouter Vos treedt per 1 november terug als CEO en verkoopt zijn aandelen aan grootaandeelhouder Waterland. Hij gaat verder met drie ex-EuroParcs parken.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?