Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Lonen horeca stijgen met 2,5%

Onderhandelingsresultaat CAO horeca voor 24 maanden

Lonen horeca stijgen met 2,5%
Na half november duidelijkheid of het resultaat wordt aangenomen.
Vakbonden FNV Horecabond, CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bereikten een onderhandelingsresultaat over een nieuwe Horeca-cao die ingaat op 1 januari 2025. Het resultaat moet nog voorgelegd worden aan de leden.
 
De sociale partners hebben afspraken gemaakt voor een nieuwe Horeca-cao voor de duur van 24 maanden. De afspraken gaan onder andere over loonontwikkeling, hervorming van het functie- en loongebouw, het invoeren van het loyaliteitsverlof en het verbeteren van de werk-privébalans. 

 

Loonontwikkeling

De werkgeversorganisatie meldt dat het heeft te maken met veel kostenstijgingen en de marges staan onder druk. Tegelijkertijd waarderen werkgevers hun werknemers en wil de sector aantrekkelijk blijven in deze krappe arbeidsmarkt. Met de nieuwe cao is er een balans gevonden in deze belangen en wordt verder gebouwd aan een aantrekkelijk basis-arbeidsvoorwaardenpakket voor werknemers.
 
Werknemers hebben - gelet op de aanhoudende hoge inflatie en het steeds verder stijgende wettelijk minimumloon - recht op passende loonsverhogingen. Vanaf functiegroep III gaat het onder voorwaarden per 1 januari 2025 om een verhoging van 2,5%, vanaf 1 juli 2025 om 1% en vanaf 1 januari 2026 om 2,5%. Tegelijkertijd heeft de werkgever meer mogelijkheden om een eigen beloningsbeleid te voeren. Ook kunnen buiten de cao om gegeven loonsverhogingen worden verrekend. 
 

Loyaliteit en werk-privé balans

De sociale partners waarderen werknemers die loyaal zijn aan het bedrijf, daarom wordt voor werknemers die 10 jaar of langer in dienst zijn een loyaliteitsverlof ingevoerd. Verder willen de sociale partners medezeggenschap in het horecabedrijf bevorderen. Tijdens de looptijd van de nieuwe cao geven de sociale partners hier verder invulling aan.
 
Om werknemers meer regie te geven op hun werk-privébalans, krijgen zij de mogelijkheid om aan te geven wanneer zij gewerkte overwerk- en meeruren willen opnemen. Ook kunnen parttimers, net als voor fulltimers al het geval is, overwerk- en meeruren vanaf een bepaalde hoogte beperken.
 
Marijke Vuik, voorzitter KHN: "De gemaakte afspraken bieden werkgevers meer ruimte om hun eigen beloningsbeleid te bepalen, en dat is een positieve stap. Wel zien we dat de marges onder druk staan en dat werkgevers worden geconfronteerd met kostenstijgingen, die zij niet altijd door kunnen berekenen aan de gast. Tegelijkertijd blijven heldere afspraken van groot belang. Ze scheppen duidelijkheid voor ondernemers en helpen ons als sector aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers, iets waar we allemaal bij gebaat zijn."
 
Edwin Vlek, voorzitter FNV Horecabond: "Het is cruciaal dat we in uitdagende tijden ook goed blijven kijken naar de wensen en behoeften van medewerkers. Een belangrijk punt tijdens deze onderhandelingen was dat ervaring blijft lonen. Door het loongebouw in balans te brengen en de vakvolwassen leeftijd te verlagen naar 20 jaar, hebben we mooie stappen gezet. Ook de afspraken over de werk-privé balans en het loyaliteitsverlof zorgen voor een flinke vooruitgang voor zowel de sector als de medewerkers.”
 
Jacqueline Twerda, bestuurder CNV: "CNV is blij dat we tot een evenwichtig akkoord hebben kunnen komen, waarin naast loon ook in de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden weer stappen vooruit zijn gezet. Dat een vakkracht in de nieuwe cao niet op 21, maar op 20-jarige leeftijd volgens het volwassen loon zal worden betaald, vinden wij een heel belangrijke stap.”
 
Het onderhandelingsresultaat wordt door de vakbonden FNV Horecabond en CNV voorgelegd aan hun achterban. KHN vraagt goedkeuring aan het Landelijk Bestuur van de vereniging. Half november is er meer duidelijk en wordt bekendgemaakt of er daadwerkelijk een nieuwe Horeca-cao komt per 1 januari 2025.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cao, onderhandeling

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.