Geplaatst op: 29-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw rapport: Veertig acties voor rechtvaardiger toerisme

Nieuw rapport: Veertig acties voor rechtvaardiger toerisme

Een nieuw rapport, gepubliceerd door de Travel Foundation in samenwerking met diverse academische en toeristische organisaties, belicht veertig mechanismen die beleidsmakers en toeristische organisaties kunnen gebruiken om de voordelen van toerisme eerlijker te verdelen over lokale gemeenschappen.

Het rapport, Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities’, is een waardevolle reactie op de wereldwijde opschudding en lokale protesten van afgelopen zomer over de impact van toerisme. Terwijl toerisme naar recordniveaus groeit, toont het rapport aan dat de voordelen vaak niet de lokale gemeenschappen bereiken. In sommige gevallen kan toerisme zelfs lokale ongelijkheid verergeren. Zo kunnen inkomsten geconcentreerd zijn in de handen van enkelen, terwijl de gecreëerde banen slecht betaald worden. Bovendien lekt doorgaans 50% tot 80% van de toeristische van de toeristische uitgaven weg van de bestemming, wat lokaal weinig voordeel oplevert.

De Nederlandse inbreng in dit baanbrekende internationale rapport is groot. Onderzoekers van NBTC, CELTH, Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences hebben een belangrijke bijdrage aan het onderzoek geleverd.

Aanbevelingen voor rechtvaardig roerisme

Het rapport doet enkele belangrijke aanbevelingen:

  • Bestemmingsbeheer moet worden gestuurd door lokale behoeften en kritisch onderzoeken welke groepen profiteren en welke de lasten dragen.
  • Het simpelweg verspreiden van toerisme of het scheppen van meer banen maakt toerisme niet automatisch eerlijker en kan de situatie zelfs verergeren.
  • Bestemmingsmanagers moeten de bredere waarde van toerisme voor gemeenschappen erkennen, zoals bijdragen aan stadsvernieuwing en natuurherstel.

Positieve voorbeelden en mechanismen

Toerisme heeft een aanzienlijk potentieel om positieve maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Het rapport biedt 25 casestudies waarin toerisme heeft bijgedragen aan lokaal ondernemerschap en gemeenschapswelzijn. Het schetst veertig mechanismen, waaronder:

  • Belastingen en inkomstenverdelingsprogramma’s
  • Bedrijfsincubatie- en trainingsprogramma’s
  • Vergunningen en bestemmingsplannen
  • Gemeenschapsbedrijven en vrijwilligersprogramma’s
  • Productontwikkeling die lokale cultuur en milieubescherming integreert

Routekaart voor Gelijkheid

"Dit rapport is in feite een routekaart voor een meer op gelijkheid gerichte managementaanpak,” zegt hoofdauteur Bernadett Papp. "Je begint met het identificeren van de bredere gemeenschapsdoelen waaraan toerisme kan bijdragen, en bekijkt vervolgens de op bewijs gebaseerde mechanismen en praktijkvoorbeelden die we hebben verzameld.”

Voorbeelden van mogelijke acties voor rechtvaardiger toerisme:

  • Belastingen, inkomstendeling en financieringsmodellen: Via belastingprogramma’s en inkomstendeling kunnen toeristische inkomsten lokaal worden geherinvesteerd, bijvoorbeeld via toeristenbelastingen die worden gebruikt voor projecten zoals infrastructuurverbeteringen en huisvesting.
  • Stimuleren van lokaal ondernemerschap: Door het ondersteunen van bedrijfsincubatie en trainingsprogramma’s, kunnen lokale ondernemers beter profiteren van toerisme. In Zuid-Afrika hebben zulke programma’s al geleid tot groei van kleine bedrijven in de toerismesector.
  • Marktregulering en regelgevende instrumenten: Zoals licenties, ethische toeleveringsketens, prijsmodellen, toegangsreguleringen en zoneringspraktijken.
  • Toeristische producten die lokale cultuur en natuur versterken: Door toeristische activiteiten te creëren die de lokale cultuur en natuur laten zien, zoals ecotoerisme in Costa Rica, krijgen reizigers een unieke ervaring en profiteert de gemeenschap op lange termijn.
  • Samenwerken met de lokale bevolking: Een belangrijke les uit het rapport is dat bestemmingsmanagers beter moeten samenwerken met lokale gemeenschappen en andere betrokkenen. Zo kunnen ze de behoeften van deze groepen begrijpen en ervoor zorgen dat toerisme hen echt helpt.

Samenwerking en participatie

Voor de implementatie van deze mechanismen moeten bestemmingsmanagers samenwerken met lokale organisaties en een participatieve aanpak omarmen. Beleidsmakers en DMO’s moeten ook aandacht besteden aan het balanceren van buitenlandse investeringen en economische weglekeffecten, en het behouden van controle over lokale hulpbronnen zoals land en huisvesting. Het rapport concludeert dat een rechtvaardiger toerismesysteem alleen kan ontstaan door het versterken van lokaal bestuur.

Oproep tot actie

Rodney Payne, CEO van Destination Think, een projectpartner en hoofdsponsor, benadrukt: "De wereld verkeert in een crisis, maar dit onderzoek laat zien dat zoveel van de oplossingen klaar zijn om te worden toegepast. We hebben in dit rapport geïnvesteerd om een duidelijk pad uit te stippelen voor de reisindustrie om flinke actie te ondernemen."

Het rapport is gratis beschikbaar op www.thetravelfoundation.org.uk/equitable

Trefwoorden: toerisme, rechtvaardig toerisme, eerlijk toerisme, gelijkwaardig toerisme, bestemmingen

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...