Geplaatst op: 29-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw rapport: Veertig acties voor rechtvaardiger toerisme

Nieuw rapport: Veertig acties voor rechtvaardiger toerisme

Een nieuw rapport, gepubliceerd door de Travel Foundation in samenwerking met diverse academische en toeristische organisaties, belicht veertig mechanismen die beleidsmakers en toeristische organisaties kunnen gebruiken om de voordelen van toerisme eerlijker te verdelen over lokale gemeenschappen.

Het rapport, Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities’, is een waardevolle reactie op de wereldwijde opschudding en lokale protesten van afgelopen zomer over de impact van toerisme. Terwijl toerisme naar recordniveaus groeit, toont het rapport aan dat de voordelen vaak niet de lokale gemeenschappen bereiken. In sommige gevallen kan toerisme zelfs lokale ongelijkheid verergeren. Zo kunnen inkomsten geconcentreerd zijn in de handen van enkelen, terwijl de gecreëerde banen slecht betaald worden. Bovendien lekt doorgaans 50% tot 80% van de toeristische van de toeristische uitgaven weg van de bestemming, wat lokaal weinig voordeel oplevert.

De Nederlandse inbreng in dit baanbrekende internationale rapport is groot. Onderzoekers van NBTC, CELTH, Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences hebben een belangrijke bijdrage aan het onderzoek geleverd.

Aanbevelingen voor rechtvaardig roerisme

Het rapport doet enkele belangrijke aanbevelingen:

  • Bestemmingsbeheer moet worden gestuurd door lokale behoeften en kritisch onderzoeken welke groepen profiteren en welke de lasten dragen.
  • Het simpelweg verspreiden van toerisme of het scheppen van meer banen maakt toerisme niet automatisch eerlijker en kan de situatie zelfs verergeren.
  • Bestemmingsmanagers moeten de bredere waarde van toerisme voor gemeenschappen erkennen, zoals bijdragen aan stadsvernieuwing en natuurherstel.

Positieve voorbeelden en mechanismen

Toerisme heeft een aanzienlijk potentieel om positieve maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Het rapport biedt 25 casestudies waarin toerisme heeft bijgedragen aan lokaal ondernemerschap en gemeenschapswelzijn. Het schetst veertig mechanismen, waaronder:

  • Belastingen en inkomstenverdelingsprogramma’s
  • Bedrijfsincubatie- en trainingsprogramma’s
  • Vergunningen en bestemmingsplannen
  • Gemeenschapsbedrijven en vrijwilligersprogramma’s
  • Productontwikkeling die lokale cultuur en milieubescherming integreert

Routekaart voor Gelijkheid

"Dit rapport is in feite een routekaart voor een meer op gelijkheid gerichte managementaanpak,” zegt hoofdauteur Bernadett Papp. "Je begint met het identificeren van de bredere gemeenschapsdoelen waaraan toerisme kan bijdragen, en bekijkt vervolgens de op bewijs gebaseerde mechanismen en praktijkvoorbeelden die we hebben verzameld.”

Voorbeelden van mogelijke acties voor rechtvaardiger toerisme:

  • Belastingen, inkomstendeling en financieringsmodellen: Via belastingprogramma’s en inkomstendeling kunnen toeristische inkomsten lokaal worden geherinvesteerd, bijvoorbeeld via toeristenbelastingen die worden gebruikt voor projecten zoals infrastructuurverbeteringen en huisvesting.
  • Stimuleren van lokaal ondernemerschap: Door het ondersteunen van bedrijfsincubatie en trainingsprogramma’s, kunnen lokale ondernemers beter profiteren van toerisme. In Zuid-Afrika hebben zulke programma’s al geleid tot groei van kleine bedrijven in de toerismesector.
  • Marktregulering en regelgevende instrumenten: Zoals licenties, ethische toeleveringsketens, prijsmodellen, toegangsreguleringen en zoneringspraktijken.
  • Toeristische producten die lokale cultuur en natuur versterken: Door toeristische activiteiten te creëren die de lokale cultuur en natuur laten zien, zoals ecotoerisme in Costa Rica, krijgen reizigers een unieke ervaring en profiteert de gemeenschap op lange termijn.
  • Samenwerken met de lokale bevolking: Een belangrijke les uit het rapport is dat bestemmingsmanagers beter moeten samenwerken met lokale gemeenschappen en andere betrokkenen. Zo kunnen ze de behoeften van deze groepen begrijpen en ervoor zorgen dat toerisme hen echt helpt.

Samenwerking en participatie

Voor de implementatie van deze mechanismen moeten bestemmingsmanagers samenwerken met lokale organisaties en een participatieve aanpak omarmen. Beleidsmakers en DMO’s moeten ook aandacht besteden aan het balanceren van buitenlandse investeringen en economische weglekeffecten, en het behouden van controle over lokale hulpbronnen zoals land en huisvesting. Het rapport concludeert dat een rechtvaardiger toerismesysteem alleen kan ontstaan door het versterken van lokaal bestuur.

Oproep tot actie

Rodney Payne, CEO van Destination Think, een projectpartner en hoofdsponsor, benadrukt: "De wereld verkeert in een crisis, maar dit onderzoek laat zien dat zoveel van de oplossingen klaar zijn om te worden toegepast. We hebben in dit rapport geïnvesteerd om een duidelijk pad uit te stippelen voor de reisindustrie om flinke actie te ondernemen."

Het rapport is gratis beschikbaar op www.thetravelfoundation.org.uk/equitable

Trefwoorden: toerisme, rechtvaardig toerisme, eerlijk toerisme, gelijkwaardig toerisme, bestemmingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...