Geplaatst op: 31-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Efteling opent met Danse Macabre nieuw themagebied Huyverwoud

Efteling opent met Danse Macabre nieuw themagebied Huyverwoud

Vanaf vandaag kunnen bezoekers van De Efteling kennismaken met de nieuwste attractie, Danse Macabre. Deze spectaculaire attractie, die het iconische Spookslot vervangt, biedt een unieke ritervaring die nergens anders ter wereld te vinden is. Het innovatieve ritsysteem maakt zijn wereldwijde debuut in de Efteling en belooft bezoekers een ongeëvenaarde griezelbeleving.

Tijdens een speciale preview op 30 oktober werd het nieuwe themagebied Huyverwoud, inclusief de attractie, gepresenteerd aan internationale pers en genodigden. Daarnaast kregen 600 gelukkige prijswinnaars de kans om als eersten de nieuwe attractie te ervaren. De winactie, die meer dan 250.000 inschrijvingen ontving, benadrukt de enorme belangstelling voor Danse Macabre. Efteling heeft in het hele themagebied 35 miljoen euro geinvesteerd en daar twee jaar aan gebouwd.

Uniek ritsysteem

Koen Sanders, Directeur Product, Markt en Imago van de Efteling, benadrukte de unieke positie van Danse Macabre in de attractiebranche die in samenwerking met de Zwitserse leverancier Intamin is gebouwd: "Nog nergens ter wereld is dit ritsysteem te beleven. In combinatie met de spookachtige showbeleving kunnen Efteling-bezoekers bij ons griezelen als nooit tevoren. Natuurlijk op een Eftelingse manier waarbij het verhaal van het hele themagebied centraal staat. Zo’n 500 collega’s hebben maandenlang hard gewerkt om deze uitzonderlijke attractie neer te zetten en ik ben onwijs trots op het eindresultaat.” Hoofdontwerper Jeroen Verheij voegde daaraan toe: "Het is de eerste keer dat we bij de Efteling in één keer een compleet nieuw themagebied realiseren en dus naast een grote attractie, ook meteen horeca en retail toevoegen.”

Compleet themagebied

Danse Macabre is een spookspektakel dat bezoekers laat dansen op de muziek van het gelijknamige muziekstuk. Op een grote draaischijf van 18 meter doorsnee, met daarop 6 kleinere draaischijven, staan 6 koorbanken waarin in totaal 108 bezoekers plaats kunnen nemen. De grote draaischijf zal stijgen, kantelen en dalen, en als een munt ronddraaien voordat deze plat valt. De show duurt 3,5 minuut inclusief in- en uitloop. Met een capaciteit van 1.253 personen per uur en een adviesleeftijd van 8 jaar, belooft deze attractie een nieuwe favoriet te worden voor Efteling-bezoekers. De attractie heeft ook een single ridere lane. Het themagebied biedt naast de attractie ook horeca, retail en bijpassend entertainment, waardoor het een compleet nieuwe beleving vormt in de Efteling.

Toegankelijkheid

Bij de ontwikkeling van Danse Macabre heeft toegankelijkheid veel aandacht gehad. Afhankelijk van de behoefte van de bezoeker en soort van beperking, is de attractie wel of niet geheel toegankelijk. Belangrijke voorwaarde is dat gasten met een beperking minimaal 13 meter moeten kunnen lopen en bij een evacuatie zelfredzaam zijn. Er is een zeer passend alternatief beschikbaar, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld door beeld, geluid en diverse show-effecten, zodat bezoekers na de beleving ervaringen kunnen delen.

Duurzaam

De kleding van alle medewerkers van het themagebied Huyverwoud en de attractie Danse Macabre zal passen in het griezelthema. Daarom is de kleding deels vervaardigd uit afgeschreven Efteling uniformen die werden bewerkt en hergebruikt. Hierdoor ontstond een bont, versleten uiterlijk, verfraaid met griezelige details. Danse Macabre wordt aangesloten op het Project Duurzaam energiesysteem Anderrijk – de warmte-koude installatie (WKO). Bij de bouw zijn delen en attributen van het Spookslot hergebruikt.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, Efteling, Noord-Brabant

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...