Geplaatst op: 01-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused
Foto: 123RF

Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027. De luchthaven motiveert deze forse verhoging met de noodzaak om te investeren in een betere kwaliteit van de luchthaven en om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen.

De extra inkomsten die Schiphol genereert door de tariefsverhoging, worden geïnvesteerd in de verbetering van de luchthaveninfrastructuur, de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, en de arbeidsomstandigheden van medewerkers. Schiphol heeft plannen om de komende vijf jaar maar liefst 6 miljard euro te investeren.

Stimulans voor stillere vliegtuigen

Om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen, gaat Schiphol de tarieven voor stillere vliegtuigen verlagen en voor lawaaiige vliegtuigen verhogen. Vanaf 2025 worden bepaalde zeer lawaaiige vliegtuigen zelfs helemaal geweerd van Schiphol. Ook nachtvluchten worden duurder om zo het nachtelijke vliegverkeer te beperken.

CFO Robert Carsouw legt uit: "Deze forse stijging van de tarieven is noodzakelijk om te investeren in de gewenste kwaliteit en duurzaamheid op Schiphol, om de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers te verbeteren, en om fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden aan alle mensen die op Schiphol werken. Daarnaast, door vliegen met lawaaiigere vliegtuigen en vliegen in de nacht aanzienlijk duurder of onmogelijk te maken, dragen we bij aan de reductie van overlast voor onze omgeving.”

KLM not amused

Volgens KLM wordt Schiphol de één na duurste luchthaven van Europa nu zij haar tarieven in het komende jaar verhoogt, bovenop de 40% tariefstijging van de afgelopen drie jaar. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de reiziger als de luchtvaartsector. Doordat de kosten van tegenvallers bij Schiphol worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen, zijn hogere ticketprijzen voor reizigers onvermijdelijk. Marjan

Rintel, CEO van KLM: "Schiphol schuift extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger. Duurdere tickets zijn onvermijdelijk als je de havengelden zo sterk verhoogt. Dat is onredelijk en onverstandig. Onredelijk, omdat Schiphol de kosten van alle tegenvallers én van de coronajaren volledig bij de luchtvaartmaatschappijen legt. Onverstandig, omdat de luchthaven daarmee haar eigen positie als internationaal knooppunt ondergraaft en kwetsbaar maakt. Met alle risico’s van dien voor de hubfunctie, de verbondenheid van Nederland en onze economie.” KLM is het overigens met Schiphol eens dat de staat van de luchthaven niet voldoet aan de behoeften van reizigers en werknemers op Schiphol. Ook steunt KLM de inspanningen om geluidshinder te beperken en het gebruik van tariefdifferentiatie om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren stillere vliegtuigen in te zetten.  

Balans tussen kosten en baten

De tariefsverhoging is volgens de luchthaven nodig om de kosten te dekken die Schiphol maakt voor de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen jaren zijn de kosten voor Schiphol sterk gestegen door onder andere inflatie en de gevolgen van de coronapandemie. Schiphol benadrukt dat de luchthaven geen winst maakt op de havengelden en dat alle inkomsten worden gebruikt voor het onderhoud en de verbetering van de luchthaven.

Transavia vreest duurdere tickets

Transavia vindt de aangekondigde luchthaventarieven buiten elke proportie die niet in verhouding staan tot de dienstverlening op de luchthaven. Transavia begrijpt dat er geïnvesteerd moet worden in de luchthaven, maar deze investeringsagenda is simpelweg te ambitieus. Transavia wil dat Schiphol de prijzen aanpast naar redelijke tarieven, kritisch kijkt naar de investeringsagenda inclusief de maakbaarheid ervan en meer dan aangekondigd via eigen middelen bijdraagt om de tariefstijging te dempen. Te meer omdat naast de luchthaventarieven ook andere kosten, zoals ETS, SAF en vliegbelasting al zorgen voor een sterke groei van de ticketprijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, tarieven, tickets

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...