Geplaatst op: 01-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused
Foto: 123RF

Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027. De luchthaven motiveert deze forse verhoging met de noodzaak om te investeren in een betere kwaliteit van de luchthaven en om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen.

De extra inkomsten die Schiphol genereert door de tariefsverhoging, worden geïnvesteerd in de verbetering van de luchthaveninfrastructuur, de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, en de arbeidsomstandigheden van medewerkers. Schiphol heeft plannen om de komende vijf jaar maar liefst 6 miljard euro te investeren.

Stimulans voor stillere vliegtuigen

Om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen, gaat Schiphol de tarieven voor stillere vliegtuigen verlagen en voor lawaaiige vliegtuigen verhogen. Vanaf 2025 worden bepaalde zeer lawaaiige vliegtuigen zelfs helemaal geweerd van Schiphol. Ook nachtvluchten worden duurder om zo het nachtelijke vliegverkeer te beperken.

CFO Robert Carsouw legt uit: "Deze forse stijging van de tarieven is noodzakelijk om te investeren in de gewenste kwaliteit en duurzaamheid op Schiphol, om de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers te verbeteren, en om fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden aan alle mensen die op Schiphol werken. Daarnaast, door vliegen met lawaaiigere vliegtuigen en vliegen in de nacht aanzienlijk duurder of onmogelijk te maken, dragen we bij aan de reductie van overlast voor onze omgeving.”

KLM not amused

Volgens KLM wordt Schiphol de één na duurste luchthaven van Europa nu zij haar tarieven in het komende jaar verhoogt, bovenop de 40% tariefstijging van de afgelopen drie jaar. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de reiziger als de luchtvaartsector. Doordat de kosten van tegenvallers bij Schiphol worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen, zijn hogere ticketprijzen voor reizigers onvermijdelijk. Marjan

Rintel, CEO van KLM: "Schiphol schuift extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger. Duurdere tickets zijn onvermijdelijk als je de havengelden zo sterk verhoogt. Dat is onredelijk en onverstandig. Onredelijk, omdat Schiphol de kosten van alle tegenvallers én van de coronajaren volledig bij de luchtvaartmaatschappijen legt. Onverstandig, omdat de luchthaven daarmee haar eigen positie als internationaal knooppunt ondergraaft en kwetsbaar maakt. Met alle risico’s van dien voor de hubfunctie, de verbondenheid van Nederland en onze economie.” KLM is het overigens met Schiphol eens dat de staat van de luchthaven niet voldoet aan de behoeften van reizigers en werknemers op Schiphol. Ook steunt KLM de inspanningen om geluidshinder te beperken en het gebruik van tariefdifferentiatie om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren stillere vliegtuigen in te zetten.  

Balans tussen kosten en baten

De tariefsverhoging is volgens de luchthaven nodig om de kosten te dekken die Schiphol maakt voor de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen jaren zijn de kosten voor Schiphol sterk gestegen door onder andere inflatie en de gevolgen van de coronapandemie. Schiphol benadrukt dat de luchthaven geen winst maakt op de havengelden en dat alle inkomsten worden gebruikt voor het onderhoud en de verbetering van de luchthaven.

Transavia vreest duurdere tickets

Transavia vindt de aangekondigde luchthaventarieven buiten elke proportie die niet in verhouding staan tot de dienstverlening op de luchthaven. Transavia begrijpt dat er geïnvesteerd moet worden in de luchthaven, maar deze investeringsagenda is simpelweg te ambitieus. Transavia wil dat Schiphol de prijzen aanpast naar redelijke tarieven, kritisch kijkt naar de investeringsagenda inclusief de maakbaarheid ervan en meer dan aangekondigd via eigen middelen bijdraagt om de tariefstijging te dempen. Te meer omdat naast de luchthaventarieven ook andere kosten, zoals ETS, SAF en vliegbelasting al zorgen voor een sterke groei van de ticketprijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, tarieven, tickets

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...