Geplaatst op: 07-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Erfgoed en rivier komen samen bij Pannerden. Foto: Rijkswaterstaat.
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken. 

Nederland' kent twee grote ‘waterverhalen’. Het ene verhaal gaat over de bedwinging van de zee met iconische plekken zoals de Deltawerken. Het andere verhaal gaat over de getijdenwerking van de Waddenzee tevens UNESCO Werelderfgoed. 


Het 3e Waterverhaal is dat van de grote rivieren en hun betekenis in het verleden, heden en toekomst voor ons land en onze landschapsinrichting. Wethouder Arthur Boone van Zevenaar, voorzitter Bestuurlijke Kopgroep 3e Waterverhaal: "Het 3e Waterverhaal is tot nog toe nooit als een samenhangend geheel verteld. De Initiatiefgroep 3e Waterverhaal wil dat overheden, bedrijven, inwoners en andere partijen in Gelderland en Overijssel dit gezamenlijk gaan doen.” Het is kansrijk om in de toekomst het 3e Waterverhaal uit te rollen over alle grote Nederlandse rivieren. Deze start is meteen ook een uitnodiging voor instanties die aan dit verhaal willen bijdragen. 

Partijen die aan willen haken en een bijdrage willen leveren aan de plannen worden uitgenodigd een mail te sturen naar 3ewaterverhaal@marketingoost.nl
 

Recreatieve en toeristische betekenis grote rivieren

Nederland wordt doorsneden en gevormd door rivieren. Zij beïnvloeden de ontwikkeling van het landschap en het leven van de mens toen, nu en straks. Ze bepalen het aanzien van dorpen en steden, dienen als transportroutes, zijn inzetbaar voor verdediging, van betekenis voor recreatie, essentieel voor natuurontwikkeling en dagen meer dan ooit uit tot innovatieve oplossingen voor waterveiligheid en het behoud van waterkwaliteit. De initiatiefgroep wil de recreatieve en toeristische betekenis van de grote rivieren onder de aandacht brengen bij de bewoners en onze bezoekers. Het belevingsconcept is gericht op het versterken van de gebiedsidentiteit, waarbij voor het gebied kenmerkende plekken en verhalen in beeld zijn gebracht. We hebben verbindende verhaallijnen benoemd en het langgerekte projectgebied in 14 behapbare deelgebieden (rondjes) verdeeld. Met herkenbare ankerpunten als musea, pontjes, steenfabrieken en landmarks. Samen vormen ze een ketting van rivierbeleving.
 

Verhalen die verbinden

Van waterbeheer tot natuurbescherming en de rijke cultuurgeschiedenis die zich langs de oevers heeft afgespeeld – deze verhalen verbinden ons landschap én onze gemeenschappen. Maar het 3e Waterverhaal komt niet alleen tot leven door verhalen. Ambitie is ook om samen met de partners aanbodontwikkeling op en langs de rivieren aan te jagen. Van Zevenaar en Wijchen langs de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas via de IJssel tot aan het IJsselmeer. Dit zal bijdragen aan het spreiden van bezoekersstromen en het verlichten van de druk op populaire natuurgebieden, zoals de Veluwe.  
 

Regionale partners

Het 3e Waterverhaal is een initiatief van MarketingOost, Gastvrij Overijssel, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Veluwe op 1, Gemeente Zevenaar/De Liemers, Masterplan IJsselvallei en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen die samen de Initiatiefgroep vormen. Wethouders van de gemeenten Kampen, Olst-Wijhe, Heerde, Zutphen, Druten en Zevenaar vormen op dit moment de bestuurlijke kopgroep. Zij zijn de ambassadeurs van het 3e Waterverhaal. In een reeks fysieke en digitale bijeenkomsten, onder begeleiding van Bureau Trenn!ng en Bureau De Culturele Zaak, werden belangrijke keuzes gemaakt, gebiedskennis en ideeën opgehaald om gezamenlijk draagvlak te creëren voor dit bijzondere traject. Het Belevingsconcept is opgesteld met input van tal van organisaties zoals provincies, waterschappen, stichtingen, verenigingen, terrein beherende organisaties en ondernemers. 

Direct naar de download van het rapport Belevingsconcept 3e Waterverhaal.
Trefwoorden: destinatie, beleving, rivier

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...