Geplaatst op: 07-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Erfgoed en rivier komen samen bij Pannerden. Foto: Rijkswaterstaat.
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken. 

Nederland' kent twee grote ‘waterverhalen’. Het ene verhaal gaat over de bedwinging van de zee met iconische plekken zoals de Deltawerken. Het andere verhaal gaat over de getijdenwerking van de Waddenzee tevens UNESCO Werelderfgoed. 


Het 3e Waterverhaal is dat van de grote rivieren en hun betekenis in het verleden, heden en toekomst voor ons land en onze landschapsinrichting. Wethouder Arthur Boone van Zevenaar, voorzitter Bestuurlijke Kopgroep 3e Waterverhaal: "Het 3e Waterverhaal is tot nog toe nooit als een samenhangend geheel verteld. De Initiatiefgroep 3e Waterverhaal wil dat overheden, bedrijven, inwoners en andere partijen in Gelderland en Overijssel dit gezamenlijk gaan doen.” Het is kansrijk om in de toekomst het 3e Waterverhaal uit te rollen over alle grote Nederlandse rivieren. Deze start is meteen ook een uitnodiging voor instanties die aan dit verhaal willen bijdragen. 

Partijen die aan willen haken en een bijdrage willen leveren aan de plannen worden uitgenodigd een mail te sturen naar 3ewaterverhaal@marketingoost.nl
 

Recreatieve en toeristische betekenis grote rivieren

Nederland wordt doorsneden en gevormd door rivieren. Zij beïnvloeden de ontwikkeling van het landschap en het leven van de mens toen, nu en straks. Ze bepalen het aanzien van dorpen en steden, dienen als transportroutes, zijn inzetbaar voor verdediging, van betekenis voor recreatie, essentieel voor natuurontwikkeling en dagen meer dan ooit uit tot innovatieve oplossingen voor waterveiligheid en het behoud van waterkwaliteit. De initiatiefgroep wil de recreatieve en toeristische betekenis van de grote rivieren onder de aandacht brengen bij de bewoners en onze bezoekers. Het belevingsconcept is gericht op het versterken van de gebiedsidentiteit, waarbij voor het gebied kenmerkende plekken en verhalen in beeld zijn gebracht. We hebben verbindende verhaallijnen benoemd en het langgerekte projectgebied in 14 behapbare deelgebieden (rondjes) verdeeld. Met herkenbare ankerpunten als musea, pontjes, steenfabrieken en landmarks. Samen vormen ze een ketting van rivierbeleving.
 

Verhalen die verbinden

Van waterbeheer tot natuurbescherming en de rijke cultuurgeschiedenis die zich langs de oevers heeft afgespeeld – deze verhalen verbinden ons landschap én onze gemeenschappen. Maar het 3e Waterverhaal komt niet alleen tot leven door verhalen. Ambitie is ook om samen met de partners aanbodontwikkeling op en langs de rivieren aan te jagen. Van Zevenaar en Wijchen langs de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas via de IJssel tot aan het IJsselmeer. Dit zal bijdragen aan het spreiden van bezoekersstromen en het verlichten van de druk op populaire natuurgebieden, zoals de Veluwe.  
 

Regionale partners

Het 3e Waterverhaal is een initiatief van MarketingOost, Gastvrij Overijssel, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Veluwe op 1, Gemeente Zevenaar/De Liemers, Masterplan IJsselvallei en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen die samen de Initiatiefgroep vormen. Wethouders van de gemeenten Kampen, Olst-Wijhe, Heerde, Zutphen, Druten en Zevenaar vormen op dit moment de bestuurlijke kopgroep. Zij zijn de ambassadeurs van het 3e Waterverhaal. In een reeks fysieke en digitale bijeenkomsten, onder begeleiding van Bureau Trenn!ng en Bureau De Culturele Zaak, werden belangrijke keuzes gemaakt, gebiedskennis en ideeën opgehaald om gezamenlijk draagvlak te creëren voor dit bijzondere traject. Het Belevingsconcept is opgesteld met input van tal van organisaties zoals provincies, waterschappen, stichtingen, verenigingen, terrein beherende organisaties en ondernemers. 

Direct naar de download van het rapport Belevingsconcept 3e Waterverhaal.
Trefwoorden: destinatie, beleving, rivier

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.