Geplaatst op: 08-11-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe

Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe

Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe. Daaruit komt naar voren dat de economische impact van de vakantieparken bij elkaar jaarlijks zo’n 756 miljoen euro bedraagt, waarvan 80% ook in de regio blijft. Dit bedrag is de optelsom van de bestedingen van de vakantiegangers, de uitgaven van de parkorganisaties zelf en alle producten en diensten van toeleveranciers in de gehele economische keten. Dit alles heeft een werkgelegenheidseffect van 5.256 banen. 


Het onderzoek toont aan hoe belangrijk de vakantieparken zijn voor de Veluwe (ter vergelijking is de economische impact van de parken bijna 50 keer groter dan dat van de Apenheul of Het park de Hoge Veluwe). Niet alleen gaat het om een hoog bedrag, maar veel sectoren profiteren hiervan Zo’n 80% (600 miljoen) komt ten goede aan de inwoners en bedrijven in de elf gemeenten zelf. En dan met name in de winkels, de horeca, het vervoer en de attracties. Zij hebben er baat bij dat vakantiegangers naar de Veluwe blijven komen.  


Werkgelegenheid en maatschappelijke waarde

Bestedingen en uitgaven leiden tot werkgelegenheid. De totale economische impact van de bestedingen van de gasten en de uitgaven van de vakantieparkorganisatie betekenen een werkgelegenheidseffect van 5.265 banen. 


Ook de maatschappelijke waarde van vakantieparken speelt een rol voor hun directe omgeving. Vakantieparken ondersteunen bijvoorbeeld actief lokale gemeenschapsinitiatieven (sport, sociaal, cultuur) of bieden kwetsbare groepen in de samenleving een tijdelijk vakantieverblijf op het vakantiepark. Daarnaast vergroten ze het voorzieningenniveau in (dorps)kernen door een meer divers aanbod van (bijvoorbeeld) winkels en horeca.


Impactstudie

Nog niet eerder is in beeld gebracht wat de bijna 500 vakantieparken op de Veluwe eigenlijk betekenen voor de regio. Decisio, economisch onderzoek en advies, heeft daarom in opdracht van Vitale Vakantieparken een economisch impactmodel gemaakt om dit inzichtelijk te maken. Dat gebeurt door cijfers en bedragen aan uitgaven en bezettingsgraad te hangen. Een benchmark is er niet, want vergelijkbare onderzoeken zijn er (nog) niet. Wel is aan te geven dat 756 miljoen euro ongeveer staat gelijk aan 85% van de gehele begroting van de provincie Gelderland. 


Het onderzoeksrapport is in te zien op de website van Vitale Vakantieparken.

Link: https://www.vitalevakantieparken.nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Vitale vakantieparken, vakantieparken, onderzoek, economische betekenis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...