Geplaatst op: 08-11-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe

Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe

Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe. Daaruit komt naar voren dat de economische impact van de vakantieparken bij elkaar jaarlijks zo’n 756 miljoen euro bedraagt, waarvan 80% ook in de regio blijft. Dit bedrag is de optelsom van de bestedingen van de vakantiegangers, de uitgaven van de parkorganisaties zelf en alle producten en diensten van toeleveranciers in de gehele economische keten. Dit alles heeft een werkgelegenheidseffect van 5.256 banen. 


Het onderzoek toont aan hoe belangrijk de vakantieparken zijn voor de Veluwe (ter vergelijking is de economische impact van de parken bijna 50 keer groter dan dat van de Apenheul of Het park de Hoge Veluwe). Niet alleen gaat het om een hoog bedrag, maar veel sectoren profiteren hiervan Zo’n 80% (600 miljoen) komt ten goede aan de inwoners en bedrijven in de elf gemeenten zelf. En dan met name in de winkels, de horeca, het vervoer en de attracties. Zij hebben er baat bij dat vakantiegangers naar de Veluwe blijven komen.  


Werkgelegenheid en maatschappelijke waarde

Bestedingen en uitgaven leiden tot werkgelegenheid. De totale economische impact van de bestedingen van de gasten en de uitgaven van de vakantieparkorganisatie betekenen een werkgelegenheidseffect van 5.265 banen. 


Ook de maatschappelijke waarde van vakantieparken speelt een rol voor hun directe omgeving. Vakantieparken ondersteunen bijvoorbeeld actief lokale gemeenschapsinitiatieven (sport, sociaal, cultuur) of bieden kwetsbare groepen in de samenleving een tijdelijk vakantieverblijf op het vakantiepark. Daarnaast vergroten ze het voorzieningenniveau in (dorps)kernen door een meer divers aanbod van (bijvoorbeeld) winkels en horeca.


Impactstudie

Nog niet eerder is in beeld gebracht wat de bijna 500 vakantieparken op de Veluwe eigenlijk betekenen voor de regio. Decisio, economisch onderzoek en advies, heeft daarom in opdracht van Vitale Vakantieparken een economisch impactmodel gemaakt om dit inzichtelijk te maken. Dat gebeurt door cijfers en bedragen aan uitgaven en bezettingsgraad te hangen. Een benchmark is er niet, want vergelijkbare onderzoeken zijn er (nog) niet. Wel is aan te geven dat 756 miljoen euro ongeveer staat gelijk aan 85% van de gehele begroting van de provincie Gelderland. 


Het onderzoeksrapport is in te zien op de website van Vitale Vakantieparken.

Link: https://www.vitalevakantieparken.nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Vitale vakantieparken, vakantieparken, onderzoek, economische betekenis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.