Geplaatst op: 12-11-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao

Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao

KHN is samen met FNV Horeca een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Vandaag werd bekend dat de achterban van FNV Horeca akkoord is met het eerder bekendgemaakte onderhandelingsresultaat. Ook het Landelijk bestuur van KHN is akkoord. Daarmee is de nieuwe Horeca-cao definitief. Op dinsdag 12 november weten we of ook de leden van CNV hebben ingestemd met de cao. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026.


De sociale partners hebben afspraken gemaakt voor een nieuwe Horeca-cao voor de duur van 24 maanden. De afspraken gaan onder andere over loonontwikkeling, hervorming van het functie- en loongebouw, het invoeren van het loyaliteitsverlof en het verbeteren van de werk-privébalans. 


Loonontwikkeling

De branche heeft te maken met veel kostenstijgingen en de marges staan onder druk. Tegelijkertijd waarderen werkgevers hun werknemers en wil de sector aantrekkelijk blijven in deze krappe arbeidsmarkt. Met de nieuwe cao is er een balans gevonden in deze belangen en wordt verder gebouwd aan een aantrekkelijk basis-arbeidsvoorwaardenpakket voor werknemers.

Werknemers hebben - gelet op de aanhoudende hoge inflatie en het steeds verder stijgende wettelijk minimumloon - recht op passende loonsverhogingen. Vanaf functiegroep III gaat het onder voorwaarden per 1 januari 2025 om een verhoging van 2,5%, vanaf 1 juli 2025 om 1% en vanaf 1 januari 2026 om 2,5%. Tegelijkertijd heeft de werkgever meer mogelijkheden om een eigen beloningsbeleid te voeren. Ook kunnen buiten de cao om gegeven loonsverhogingen worden verrekend. 


Loyaliteit en werk-privé balans

De sociale partners waarderen werknemers die loyaal zijn aan het bedrijf, daarom wordt voor werknemers die 10 jaar of langer in dienst zijn een loyaliteitsverlof ingevoerd. Verder willen de sociale partners medezeggenschap in het horecabedrijf bevorderen. Tijdens de looptijd van de nieuwe cao geven de sociale partners hier verder invulling aan. 


Om werknemers meer regie te geven op hun werk-privébalans, krijgen zij de mogelijkheid om aan te geven wanneer zij gewerkte overwerk- en meeruren willen opnemen. Ook kunnen parttimers, net als voor fulltimers al het geval is, overwerk- en meeruren vanaf een bepaalde hoogte beperken.


Marijke Vuik, voorzitter KHN: "De gemaakte afspraken bieden werkgevers meer ruimte om hun eigen beloningsbeleid te bepalen, en dat is een positieve stap. Wel zien we dat de marges onder druk staan en dat werkgevers worden geconfronteerd met kostenstijgingen, die zij niet altijd door kunnen berekenen aan de gast. Tegelijkertijd blijven heldere afspraken van groot belang. Ze scheppen duidelijkheid voor ondernemers en helpen ons als sector aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers, iets waar we allemaal bij gebaat zijn."

Topics:Horeca
Trefwoorden: Nieuwe cao, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.