Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies

HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
Foto: 123RF

De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.

De oppositie heeft de btw-verhoging hoog gespeeld en dreigde in de Eerste Kamer het hele belastingplan af te schieten. Dan zou ook de lastenverlichting voor huishoudens op het spel komen te staan. Na intensieve lobby is gekozen om alternatieve maatregelen te zoeken die minder schadelijk zijn voor de sport- en cultuursector. Minister van Financiën, Eelco Heinen, heeft aangegeven dat er de komende maanden gesprekken zullen plaatsvinden met de oppositie over mogelijke alternatieven. Hij moet nog 1,2 miljard euro vinden nu de btw-verhoging niet meer doorgaat. De btw-verhoging op vakantiehuisjes en kampeerverhuur blijft voorlopig staan, maar er is een opening voor mogelijke aanpassingen in de toekomst. De oppositie blijft aandringen op compensatie voor de recreatiesector, die zwaar getroffen wordt door deze maatregel.

Brancheorganisatie diep teleurgesteld

HISWA-RECRON reageerde diep teleurgesteld over deze beslissing: "De recreatiesector zal keihard worden geraakt. Door de btw-verhoging worden vakantiehuisjes, kampeertenten, groepsaccommodaties en campings aanzienlijk duurder. Ondernemers die dagelijks hard werken om betaalbare vakanties mogelijk te maken, worden geconfronteerd met hogere kosten. Deze kosten zullen grotendeels worden doorberekend aan Nederlandse gezinnen, wat leidt tot prijsstijgingen en minder toegankelijke vakanties in eigen land.”

Volgens adjunct-directeur Jeffry Belt is de verhoging een kapitale fout met verstrekkende gevolgen voor de concurrentiepositie van de recreatiebedrijven en de betaalbaarheid van binnenlandse vakanties. "De verhouding is ook compleet zoek. De 300 miljoen die hier tegenover staat is nog maar de vraag of dit daadwerkelijk opgebracht gaat worden (mede door onderzoek van ABN AMRO Bank). Dit terwijl de schade voor het MKB, maar ook de burger vele male groter zijn. Dit is meermaals door HISWA-RECRON, maar ook verschillende Kamerleden zoals Joost Sneller en Joost Eerdmans aangegeven.” Het steekt Belt ook dat de maatregel geen vereenvoudiging van het belastingstelsel betekent en er geen effecttoets/impactanalyse is uitgevoerd door het kabinet.

Ondoordacht en willekeurig beleid

Volgens HISWA-RECRON is de keuze om de btw op vakantiehuisjes en kampeerverhuur te verhogen ondoordacht en willekeurig. "Deze argumentatie geldt ook voor andere sectoren zoals cultuur, media en sport. Maar waar voor deze sectoren in het voorjaar wordt gesproken over alternatieve dekkingen, blijft de recreatiesector achter zonder enige compensatie." De btw-verhoging is volgens de brancheorganisatie een onverklaarbare belasting voor een sector die al onder hoge druk staat door de nasleep van corona, stijgende kosten, beperkte uitbreidingsruimte en hoge regeldruk.

Hardwerkende Nederlander de dupe

De btw-verhoging is ook moeilijk uit te leggen aan de gasten, waaronder veel Nederlandse gezinnen en groepen zoals (sport)verenigingen en scholen. "Dit zijn vooral groepen die niet zomaar op vliegvakantie naar het buitenland gaan maar wel willen genieten van een huisje, een vaste tent of een stacaravan op een Nederlands vakantiepark," aldus HISWA-RECRON. De verwachte btw-opbrengst van 300 miljoen euro staat volgens hen niet in verhouding tot de forse lastenverhoging en is een aanslag op het vakantiegeld van de Nederlander.

Zware klap voor de sector

Voor ondernemers in de recreatiesector, vaak familiebedrijven die al generaties lang vakantiegangers verwelkomen, voelt deze beslissing als een klap in het gezicht. "Deze veelal mkb-ondernemers komen met de rug tegen de muur te staan," waarschuwt HISWA-RECRON. De organisatie blijft zich verzetten tegen de negatieve gevolgen van deze maatregel en roept op tot herziening van het besluit om te voorkomen dat recreatie in Nederland onbetaalbaar wordt.

Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, belastingen, btw

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.