Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies

HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
Foto: 123RF

De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.

De oppositie heeft de btw-verhoging hoog gespeeld en dreigde in de Eerste Kamer het hele belastingplan af te schieten. Dan zou ook de lastenverlichting voor huishoudens op het spel komen te staan. Na intensieve lobby is gekozen om alternatieve maatregelen te zoeken die minder schadelijk zijn voor de sport- en cultuursector. Minister van Financiën, Eelco Heinen, heeft aangegeven dat er de komende maanden gesprekken zullen plaatsvinden met de oppositie over mogelijke alternatieven. Hij moet nog 1,2 miljard euro vinden nu de btw-verhoging niet meer doorgaat. De btw-verhoging op vakantiehuisjes en kampeerverhuur blijft voorlopig staan, maar er is een opening voor mogelijke aanpassingen in de toekomst. De oppositie blijft aandringen op compensatie voor de recreatiesector, die zwaar getroffen wordt door deze maatregel.

Brancheorganisatie diep teleurgesteld

HISWA-RECRON reageerde diep teleurgesteld over deze beslissing: "De recreatiesector zal keihard worden geraakt. Door de btw-verhoging worden vakantiehuisjes, kampeertenten, groepsaccommodaties en campings aanzienlijk duurder. Ondernemers die dagelijks hard werken om betaalbare vakanties mogelijk te maken, worden geconfronteerd met hogere kosten. Deze kosten zullen grotendeels worden doorberekend aan Nederlandse gezinnen, wat leidt tot prijsstijgingen en minder toegankelijke vakanties in eigen land.”

Volgens adjunct-directeur Jeffry Belt is de verhoging een kapitale fout met verstrekkende gevolgen voor de concurrentiepositie van de recreatiebedrijven en de betaalbaarheid van binnenlandse vakanties. "De verhouding is ook compleet zoek. De 300 miljoen die hier tegenover staat is nog maar de vraag of dit daadwerkelijk opgebracht gaat worden (mede door onderzoek van ABN AMRO Bank). Dit terwijl de schade voor het MKB, maar ook de burger vele male groter zijn. Dit is meermaals door HISWA-RECRON, maar ook verschillende Kamerleden zoals Joost Sneller en Joost Eerdmans aangegeven.” Het steekt Belt ook dat de maatregel geen vereenvoudiging van het belastingstelsel betekent en er geen effecttoets/impactanalyse is uitgevoerd door het kabinet.

Ondoordacht en willekeurig beleid

Volgens HISWA-RECRON is de keuze om de btw op vakantiehuisjes en kampeerverhuur te verhogen ondoordacht en willekeurig. "Deze argumentatie geldt ook voor andere sectoren zoals cultuur, media en sport. Maar waar voor deze sectoren in het voorjaar wordt gesproken over alternatieve dekkingen, blijft de recreatiesector achter zonder enige compensatie." De btw-verhoging is volgens de brancheorganisatie een onverklaarbare belasting voor een sector die al onder hoge druk staat door de nasleep van corona, stijgende kosten, beperkte uitbreidingsruimte en hoge regeldruk.

Hardwerkende Nederlander de dupe

De btw-verhoging is ook moeilijk uit te leggen aan de gasten, waaronder veel Nederlandse gezinnen en groepen zoals (sport)verenigingen en scholen. "Dit zijn vooral groepen die niet zomaar op vliegvakantie naar het buitenland gaan maar wel willen genieten van een huisje, een vaste tent of een stacaravan op een Nederlands vakantiepark," aldus HISWA-RECRON. De verwachte btw-opbrengst van 300 miljoen euro staat volgens hen niet in verhouding tot de forse lastenverhoging en is een aanslag op het vakantiegeld van de Nederlander.

Zware klap voor de sector

Voor ondernemers in de recreatiesector, vaak familiebedrijven die al generaties lang vakantiegangers verwelkomen, voelt deze beslissing als een klap in het gezicht. "Deze veelal mkb-ondernemers komen met de rug tegen de muur te staan," waarschuwt HISWA-RECRON. De organisatie blijft zich verzetten tegen de negatieve gevolgen van deze maatregel en roept op tot herziening van het besluit om te voorkomen dat recreatie in Nederland onbetaalbaar wordt.

Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, belastingen, btw

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.