Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.

Better Places heeft een harde doelstelling om haar CO2-uitstoot te reduceren. De afgelopen jaren slaagden ze erin om de uitstoot per persoon per dag te verlagen met 5% per jaar.

Uitstoot omlaag

In 2023 lag de totale uitstoot van reizigers van Better Places op 82 kg. per dag. Dat was 20% lager dan in 2019 en weer twee kg lager dan in 2022. Voor 2024 ligt de doelstelling op 77 kg. Er is nog wel veel werk aan de winkel want in 2030 moet de uitstoot 55% lager zijn dan in 2019. Better Places neemt in haar berekening alle uitstoot ten gevolge van de reis mee.

Meer reizigers kiezen voor Europa

Inmiddels kiest 26% van de reizigers voor een Europese bestemming. Ook qua mobiliteit is er positief nieuws want 12% van alle reizigers binnen Europa kiest de trein boven het vliegtuig, reist 4% elektrisch naar de bestemming en stapte 38% in de auto. Van de 46% die vloog deed 78% dat zonder extra milieubelastende overstap. Als het gaat om drukte op bestemmingen heeft Better Places helemaal goed nieuws want 60% van de reizen vindt plaats buiten het hoogseizoen.

Better Places is in de reisbranche een kleine speler met grote impact. De reisorganisatie laat zien dat je met een transitie naar duurzamer reizen nog steeds een verdienmodel overeind kunt houden en reizigers daarin mee kunt nemen. In 2023 reisden 5.133 mensen met Better Places en gaven de reis een rapportcijfer 8,9. Van het complete aanbod (52 landen) heeft inmiddels 39% een Europese bestemming.

Veel geld naar lokale projecten

Naast het verlagen van de impact van reizen doet Better Places ook veel aan het ondersteunen van lokale projecten. In 2023 is door de organisatie 58.425 euro gedoneerd aan projecten met een positieve impact en is 77.052 geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit. Reizigers zelf doneerden 8.350 euro aan een bijzondere school in Tanzania.

Ook op diversiteit en inclusiviteit is Better Places actief. Zo heeft de helft van de reisexperts een niet-Nederlandse nationaliteit en is ook de helft vrouw.

Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2024-11/Impactrapport-highlights-2023.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisorganisaties, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...