Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.

Better Places heeft een harde doelstelling om haar CO2-uitstoot te reduceren. De afgelopen jaren slaagden ze erin om de uitstoot per persoon per dag te verlagen met 5% per jaar.

Uitstoot omlaag

In 2023 lag de totale uitstoot van reizigers van Better Places op 82 kg. per dag. Dat was 20% lager dan in 2019 en weer twee kg lager dan in 2022. Voor 2024 ligt de doelstelling op 77 kg. Er is nog wel veel werk aan de winkel want in 2030 moet de uitstoot 55% lager zijn dan in 2019. Better Places neemt in haar berekening alle uitstoot ten gevolge van de reis mee.

Meer reizigers kiezen voor Europa

Inmiddels kiest 26% van de reizigers voor een Europese bestemming. Ook qua mobiliteit is er positief nieuws want 12% van alle reizigers binnen Europa kiest de trein boven het vliegtuig, reist 4% elektrisch naar de bestemming en stapte 38% in de auto. Van de 46% die vloog deed 78% dat zonder extra milieubelastende overstap. Als het gaat om drukte op bestemmingen heeft Better Places helemaal goed nieuws want 60% van de reizen vindt plaats buiten het hoogseizoen.

Better Places is in de reisbranche een kleine speler met grote impact. De reisorganisatie laat zien dat je met een transitie naar duurzamer reizen nog steeds een verdienmodel overeind kunt houden en reizigers daarin mee kunt nemen. In 2023 reisden 5.133 mensen met Better Places en gaven de reis een rapportcijfer 8,9. Van het complete aanbod (52 landen) heeft inmiddels 39% een Europese bestemming.

Veel geld naar lokale projecten

Naast het verlagen van de impact van reizen doet Better Places ook veel aan het ondersteunen van lokale projecten. In 2023 is door de organisatie 58.425 euro gedoneerd aan projecten met een positieve impact en is 77.052 geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit. Reizigers zelf doneerden 8.350 euro aan een bijzondere school in Tanzania.

Ook op diversiteit en inclusiviteit is Better Places actief. Zo heeft de helft van de reisexperts een niet-Nederlandse nationaliteit en is ook de helft vrouw.

Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2024-11/Impactrapport-highlights-2023.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisorganisaties, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.