Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.

Better Places heeft een harde doelstelling om haar CO2-uitstoot te reduceren. De afgelopen jaren slaagden ze erin om de uitstoot per persoon per dag te verlagen met 5% per jaar.

Uitstoot omlaag

In 2023 lag de totale uitstoot van reizigers van Better Places op 82 kg. per dag. Dat was 20% lager dan in 2019 en weer twee kg lager dan in 2022. Voor 2024 ligt de doelstelling op 77 kg. Er is nog wel veel werk aan de winkel want in 2030 moet de uitstoot 55% lager zijn dan in 2019. Better Places neemt in haar berekening alle uitstoot ten gevolge van de reis mee.

Meer reizigers kiezen voor Europa

Inmiddels kiest 26% van de reizigers voor een Europese bestemming. Ook qua mobiliteit is er positief nieuws want 12% van alle reizigers binnen Europa kiest de trein boven het vliegtuig, reist 4% elektrisch naar de bestemming en stapte 38% in de auto. Van de 46% die vloog deed 78% dat zonder extra milieubelastende overstap. Als het gaat om drukte op bestemmingen heeft Better Places helemaal goed nieuws want 60% van de reizen vindt plaats buiten het hoogseizoen.

Better Places is in de reisbranche een kleine speler met grote impact. De reisorganisatie laat zien dat je met een transitie naar duurzamer reizen nog steeds een verdienmodel overeind kunt houden en reizigers daarin mee kunt nemen. In 2023 reisden 5.133 mensen met Better Places en gaven de reis een rapportcijfer 8,9. Van het complete aanbod (52 landen) heeft inmiddels 39% een Europese bestemming.

Veel geld naar lokale projecten

Naast het verlagen van de impact van reizen doet Better Places ook veel aan het ondersteunen van lokale projecten. In 2023 is door de organisatie 58.425 euro gedoneerd aan projecten met een positieve impact en is 77.052 geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit. Reizigers zelf doneerden 8.350 euro aan een bijzondere school in Tanzania.

Ook op diversiteit en inclusiviteit is Better Places actief. Zo heeft de helft van de reisexperts een niet-Nederlandse nationaliteit en is ook de helft vrouw.

Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2024-11/Impactrapport-highlights-2023.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisorganisaties, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...