Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

NRIT had gisteren samen met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een heel goed kennisevent ‘Zet je regio op de kaart: Balans in jouw bestemming’. De aanwezigen werden geïnformeerd en geïnspireerd met relevante state-of-the-art inzichten rond bestemming in balans.

Wat is een Bewuste Bestemming?

Ernst Jonker presenteerde de Agenda Bewuste Bestemmingen van CELTH. Een bewuste bestemming is doordacht, proactief, adaptief en veerkrachtig. Een bewuste bestemming word je niet vanzelf. Daarom heeft CELTH een onderzoeksagenda opgesteld waarin kennis en tools voor bestemmingen en ondernemers worden ontwikkeld. Mooie voorbeelden zijn een impactcertificeringssysteem voor natuurhuisjes, kennisontwikkeling rond toerisme in balans en indicatoren voor het meten van bewonersprofijt van toerisme.

Op weg naar meer rechtvaardig toerisme

Het nieuwste CELTH-project gaat over meer rechtvaardig toerisme. Daarin participeren internationale organisaties als The Travel Foundation en Destination Think. Vanuit Nederland was ook NBTC betrokken en Thijs de Groot vertelde hoe toerisme lokale gemeenschappen kan versterken. Het rapport ‘Creating Equitable Destinations’ is een ware inspiratiegids met maar liefst 40 mechanismen en 25 cases. Mooie voorbeelden had Thijs ook meegenomen naar Hardenberg. Zoals het Nederlandse Room for Change waar mensen zonder huis tijdelijk op adem kunnen komen in hotelkamers. Nog een Nederlands voorbeeld waar hotelontwikkeling alleen maar mogelijk is met meerwaarde voor de lokale gemeenschap. Hartverwarmend was het voorbeeld uit Toronto waar mantelzorgers een weekend op adem kunnen komen, helemaal gefinancierd en gedragen door de toeristische sector en heel veel vrijwilligers.

Toeristische initiatieven op de juiste plek laten landen

Toeristisch onderzoeksbureau LeisureBrains had in Zuidoost-Friesland een mooie samenwerking met landschaps- en erfgoedbureau Noord.Peil. Zij ontwikkelden een unieke methode om vanuit draagkracht en kwaliteiten van het landschap te komen tot een vitale ontwikkeling van de verblijfsrecreatie. Uiteindelijk doel is om richting te geven aan nieuwe initiatieven en deze op de juiste plek te laten landen. Het leverde een unieke SWOT op voor het gebied waar landschapskwaliteiten, huidige aanbod werden gecombineerd met de Leisureleefstijlen uit de Leefstijlvinder.

Bewoners op nummer één

Ruurt van der Wel van Eilandmarketing Schouwen-Duiveland liet op inspireerde wijze zien hoe je bewoners op één kunt zetten. En dat op een eiland met 5,5 miljoen overnachtingen die de 36.000 inwoners jaarlijks te verwerken krijgen. Dat betekent veel aandacht voor de inwoners die periodiek worden bevraagd over toerisme en een onvermoeibare deelname van Ruurt en zijn collega’s in allerlei overleggen. Maar ook veel concrete acties zoals een inwonersmagazine, een contentstrategie die in het hoogseizoen geen strand toont, veel aandacht voor het achterland in de communicatie, een open bedrijvendag, een zwerfafvalcampagne ‘Zuunig op weze!’ en influencers die fijntjes worden gevraagd om in oktober terug te komen.

Slim groeien in Fryslân

Uitsmijter was Elizabeth Pilat die vertelde hoe ze in Friesland slim willen groeien in recreatie en toerisme. Maar hoe dan? Daarvoor ging een denktank aan de slag die in zes bijeenkomsten, met huiswerk en praktische cases een pamflet opleverde. In dat pamflet zes uitgangspunten en vier vragen. Als je een plan voor recreatie of toerisme ontwikkelt moet je jezelf afvragen wie of wat er beter of slechter van wordt, wat er mooier van wordt, wat de grutto ervan vindt en of het bij Fryslân van nu en de toekomst past. Centrale vraag die ze zich in Fryslân stellen is: Wat is SLIM? En dan zie je dat Slim is werken met voedsel uit de regio. Het is ook Slim om niet te bouwen aan de waterkant en de inkomsten lokaal landen. Voor de sector is het in ieder geval Slim om aan tafel te zitten bij alle gebiedsplannen.

Dank je wel en kijk binnenkort terug

Een heel erg hartelijk dank voor alle sprekers Ernst Jonker (CELTH), Thijs de Groot (NBTC), Wander Groot (Leisure Brains), Els van der Laan (Noord.peil), Elizabeth Pilat (Toerisme Alliantie Friesland) en Ruurt van der Wel (Eilandmarketing Schouwen-Duiveland). Samen hebben we een mooi kennisevent gemaakt. We hebben alle presentaties gefilmd. Binnenkort online. 

Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, Nederland, bestemmingen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, dmo, CELTH, onderzoek, bewonersprofijt, rechtvaardig toerisme, Zeeland, Friesland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.