Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

NRIT had gisteren samen met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een heel goed kennisevent ‘Zet je regio op de kaart: Balans in jouw bestemming’. De aanwezigen werden geïnformeerd en geïnspireerd met relevante state-of-the-art inzichten rond bestemming in balans.

Wat is een Bewuste Bestemming?

Ernst Jonker presenteerde de Agenda Bewuste Bestemmingen van CELTH. Een bewuste bestemming is doordacht, proactief, adaptief en veerkrachtig. Een bewuste bestemming word je niet vanzelf. Daarom heeft CELTH een onderzoeksagenda opgesteld waarin kennis en tools voor bestemmingen en ondernemers worden ontwikkeld. Mooie voorbeelden zijn een impactcertificeringssysteem voor natuurhuisjes, kennisontwikkeling rond toerisme in balans en indicatoren voor het meten van bewonersprofijt van toerisme.

Op weg naar meer rechtvaardig toerisme

Het nieuwste CELTH-project gaat over meer rechtvaardig toerisme. Daarin participeren internationale organisaties als The Travel Foundation en Destination Think. Vanuit Nederland was ook NBTC betrokken en Thijs de Groot vertelde hoe toerisme lokale gemeenschappen kan versterken. Het rapport ‘Creating Equitable Destinations’ is een ware inspiratiegids met maar liefst 40 mechanismen en 25 cases. Mooie voorbeelden had Thijs ook meegenomen naar Hardenberg. Zoals het Nederlandse Room for Change waar mensen zonder huis tijdelijk op adem kunnen komen in hotelkamers. Nog een Nederlands voorbeeld waar hotelontwikkeling alleen maar mogelijk is met meerwaarde voor de lokale gemeenschap. Hartverwarmend was het voorbeeld uit Toronto waar mantelzorgers een weekend op adem kunnen komen, helemaal gefinancierd en gedragen door de toeristische sector en heel veel vrijwilligers.

Toeristische initiatieven op de juiste plek laten landen

Toeristisch onderzoeksbureau LeisureBrains had in Zuidoost-Friesland een mooie samenwerking met landschaps- en erfgoedbureau Noord.Peil. Zij ontwikkelden een unieke methode om vanuit draagkracht en kwaliteiten van het landschap te komen tot een vitale ontwikkeling van de verblijfsrecreatie. Uiteindelijk doel is om richting te geven aan nieuwe initiatieven en deze op de juiste plek te laten landen. Het leverde een unieke SWOT op voor het gebied waar landschapskwaliteiten, huidige aanbod werden gecombineerd met de Leisureleefstijlen uit de Leefstijlvinder.

Bewoners op nummer één

Ruurt van der Wel van Eilandmarketing Schouwen-Duiveland liet op inspireerde wijze zien hoe je bewoners op één kunt zetten. En dat op een eiland met 5,5 miljoen overnachtingen die de 36.000 inwoners jaarlijks te verwerken krijgen. Dat betekent veel aandacht voor de inwoners die periodiek worden bevraagd over toerisme en een onvermoeibare deelname van Ruurt en zijn collega’s in allerlei overleggen. Maar ook veel concrete acties zoals een inwonersmagazine, een contentstrategie die in het hoogseizoen geen strand toont, veel aandacht voor het achterland in de communicatie, een open bedrijvendag, een zwerfafvalcampagne ‘Zuunig op weze!’ en influencers die fijntjes worden gevraagd om in oktober terug te komen.

Slim groeien in Fryslân

Uitsmijter was Elizabeth Pilat die vertelde hoe ze in Friesland slim willen groeien in recreatie en toerisme. Maar hoe dan? Daarvoor ging een denktank aan de slag die in zes bijeenkomsten, met huiswerk en praktische cases een pamflet opleverde. In dat pamflet zes uitgangspunten en vier vragen. Als je een plan voor recreatie of toerisme ontwikkelt moet je jezelf afvragen wie of wat er beter of slechter van wordt, wat er mooier van wordt, wat de grutto ervan vindt en of het bij Fryslân van nu en de toekomst past. Centrale vraag die ze zich in Fryslân stellen is: Wat is SLIM? En dan zie je dat Slim is werken met voedsel uit de regio. Het is ook Slim om niet te bouwen aan de waterkant en de inkomsten lokaal landen. Voor de sector is het in ieder geval Slim om aan tafel te zitten bij alle gebiedsplannen.

Dank je wel en kijk binnenkort terug

Een heel erg hartelijk dank voor alle sprekers Ernst Jonker (CELTH), Thijs de Groot (NBTC), Wander Groot (Leisure Brains), Els van der Laan (Noord.peil), Elizabeth Pilat (Toerisme Alliantie Friesland) en Ruurt van der Wel (Eilandmarketing Schouwen-Duiveland). Samen hebben we een mooi kennisevent gemaakt. We hebben alle presentaties gefilmd. Binnenkort online. 

Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, Nederland, bestemmingen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, dmo, CELTH, onderzoek, bewonersprofijt, rechtvaardig toerisme, Zeeland, Friesland

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).