Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

NRIT had gisteren samen met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een heel goed kennisevent ‘Zet je regio op de kaart: Balans in jouw bestemming’. De aanwezigen werden geïnformeerd en geïnspireerd met relevante state-of-the-art inzichten rond bestemming in balans.

Wat is een Bewuste Bestemming?

Ernst Jonker presenteerde de Agenda Bewuste Bestemmingen van CELTH. Een bewuste bestemming is doordacht, proactief, adaptief en veerkrachtig. Een bewuste bestemming word je niet vanzelf. Daarom heeft CELTH een onderzoeksagenda opgesteld waarin kennis en tools voor bestemmingen en ondernemers worden ontwikkeld. Mooie voorbeelden zijn een impactcertificeringssysteem voor natuurhuisjes, kennisontwikkeling rond toerisme in balans en indicatoren voor het meten van bewonersprofijt van toerisme.

Op weg naar meer rechtvaardig toerisme

Het nieuwste CELTH-project gaat over meer rechtvaardig toerisme. Daarin participeren internationale organisaties als The Travel Foundation en Destination Think. Vanuit Nederland was ook NBTC betrokken en Thijs de Groot vertelde hoe toerisme lokale gemeenschappen kan versterken. Het rapport ‘Creating Equitable Destinations’ is een ware inspiratiegids met maar liefst 40 mechanismen en 25 cases. Mooie voorbeelden had Thijs ook meegenomen naar Hardenberg. Zoals het Nederlandse Room for Change waar mensen zonder huis tijdelijk op adem kunnen komen in hotelkamers. Nog een Nederlands voorbeeld waar hotelontwikkeling alleen maar mogelijk is met meerwaarde voor de lokale gemeenschap. Hartverwarmend was het voorbeeld uit Toronto waar mantelzorgers een weekend op adem kunnen komen, helemaal gefinancierd en gedragen door de toeristische sector en heel veel vrijwilligers.

Toeristische initiatieven op de juiste plek laten landen

Toeristisch onderzoeksbureau LeisureBrains had in Zuidoost-Friesland een mooie samenwerking met landschaps- en erfgoedbureau Noord.Peil. Zij ontwikkelden een unieke methode om vanuit draagkracht en kwaliteiten van het landschap te komen tot een vitale ontwikkeling van de verblijfsrecreatie. Uiteindelijk doel is om richting te geven aan nieuwe initiatieven en deze op de juiste plek te laten landen. Het leverde een unieke SWOT op voor het gebied waar landschapskwaliteiten, huidige aanbod werden gecombineerd met de Leisureleefstijlen uit de Leefstijlvinder.

Bewoners op nummer één

Ruurt van der Wel van Eilandmarketing Schouwen-Duiveland liet op inspireerde wijze zien hoe je bewoners op één kunt zetten. En dat op een eiland met 5,5 miljoen overnachtingen die de 36.000 inwoners jaarlijks te verwerken krijgen. Dat betekent veel aandacht voor de inwoners die periodiek worden bevraagd over toerisme en een onvermoeibare deelname van Ruurt en zijn collega’s in allerlei overleggen. Maar ook veel concrete acties zoals een inwonersmagazine, een contentstrategie die in het hoogseizoen geen strand toont, veel aandacht voor het achterland in de communicatie, een open bedrijvendag, een zwerfafvalcampagne ‘Zuunig op weze!’ en influencers die fijntjes worden gevraagd om in oktober terug te komen.

Slim groeien in Fryslân

Uitsmijter was Elizabeth Pilat die vertelde hoe ze in Friesland slim willen groeien in recreatie en toerisme. Maar hoe dan? Daarvoor ging een denktank aan de slag die in zes bijeenkomsten, met huiswerk en praktische cases een pamflet opleverde. In dat pamflet zes uitgangspunten en vier vragen. Als je een plan voor recreatie of toerisme ontwikkelt moet je jezelf afvragen wie of wat er beter of slechter van wordt, wat er mooier van wordt, wat de grutto ervan vindt en of het bij Fryslân van nu en de toekomst past. Centrale vraag die ze zich in Fryslân stellen is: Wat is SLIM? En dan zie je dat Slim is werken met voedsel uit de regio. Het is ook Slim om niet te bouwen aan de waterkant en de inkomsten lokaal landen. Voor de sector is het in ieder geval Slim om aan tafel te zitten bij alle gebiedsplannen.

Dank je wel en kijk binnenkort terug

Een heel erg hartelijk dank voor alle sprekers Ernst Jonker (CELTH), Thijs de Groot (NBTC), Wander Groot (Leisure Brains), Els van der Laan (Noord.peil), Elizabeth Pilat (Toerisme Alliantie Friesland) en Ruurt van der Wel (Eilandmarketing Schouwen-Duiveland). Samen hebben we een mooi kennisevent gemaakt. We hebben alle presentaties gefilmd. Binnenkort online. 

Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, Nederland, bestemmingen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, dmo, CELTH, onderzoek, bewonersprofijt, rechtvaardig toerisme, Zeeland, Friesland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.
19/11/24
Subsidies voor drie recreatieve projecten in de natuur
De provincie Drenthe heeft subsidies toegekend aan drie recreatieve natuurprojecten, waarmee het recreatieve aanbod in de regio wordt versterkt.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...