Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

Inspirerend kennisevent: Balans in jouw bestemming

NRIT had gisteren samen met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een heel goed kennisevent ‘Zet je regio op de kaart: Balans in jouw bestemming’. De aanwezigen werden geïnformeerd en geïnspireerd met relevante state-of-the-art inzichten rond bestemming in balans.

Wat is een Bewuste Bestemming?

Ernst Jonker presenteerde de Agenda Bewuste Bestemmingen van CELTH. Een bewuste bestemming is doordacht, proactief, adaptief en veerkrachtig. Een bewuste bestemming word je niet vanzelf. Daarom heeft CELTH een onderzoeksagenda opgesteld waarin kennis en tools voor bestemmingen en ondernemers worden ontwikkeld. Mooie voorbeelden zijn een impactcertificeringssysteem voor natuurhuisjes, kennisontwikkeling rond toerisme in balans en indicatoren voor het meten van bewonersprofijt van toerisme.

Op weg naar meer rechtvaardig toerisme

Het nieuwste CELTH-project gaat over meer rechtvaardig toerisme. Daarin participeren internationale organisaties als The Travel Foundation en Destination Think. Vanuit Nederland was ook NBTC betrokken en Thijs de Groot vertelde hoe toerisme lokale gemeenschappen kan versterken. Het rapport ‘Creating Equitable Destinations’ is een ware inspiratiegids met maar liefst 40 mechanismen en 25 cases. Mooie voorbeelden had Thijs ook meegenomen naar Hardenberg. Zoals het Nederlandse Room for Change waar mensen zonder huis tijdelijk op adem kunnen komen in hotelkamers. Nog een Nederlands voorbeeld waar hotelontwikkeling alleen maar mogelijk is met meerwaarde voor de lokale gemeenschap. Hartverwarmend was het voorbeeld uit Toronto waar mantelzorgers een weekend op adem kunnen komen, helemaal gefinancierd en gedragen door de toeristische sector en heel veel vrijwilligers.

Toeristische initiatieven op de juiste plek laten landen

Toeristisch onderzoeksbureau LeisureBrains had in Zuidoost-Friesland een mooie samenwerking met landschaps- en erfgoedbureau Noord.Peil. Zij ontwikkelden een unieke methode om vanuit draagkracht en kwaliteiten van het landschap te komen tot een vitale ontwikkeling van de verblijfsrecreatie. Uiteindelijk doel is om richting te geven aan nieuwe initiatieven en deze op de juiste plek te laten landen. Het leverde een unieke SWOT op voor het gebied waar landschapskwaliteiten, huidige aanbod werden gecombineerd met de Leisureleefstijlen uit de Leefstijlvinder.

Bewoners op nummer één

Ruurt van der Wel van Eilandmarketing Schouwen-Duiveland liet op inspireerde wijze zien hoe je bewoners op één kunt zetten. En dat op een eiland met 5,5 miljoen overnachtingen die de 36.000 inwoners jaarlijks te verwerken krijgen. Dat betekent veel aandacht voor de inwoners die periodiek worden bevraagd over toerisme en een onvermoeibare deelname van Ruurt en zijn collega’s in allerlei overleggen. Maar ook veel concrete acties zoals een inwonersmagazine, een contentstrategie die in het hoogseizoen geen strand toont, veel aandacht voor het achterland in de communicatie, een open bedrijvendag, een zwerfafvalcampagne ‘Zuunig op weze!’ en influencers die fijntjes worden gevraagd om in oktober terug te komen.

Slim groeien in Fryslân

Uitsmijter was Elizabeth Pilat die vertelde hoe ze in Friesland slim willen groeien in recreatie en toerisme. Maar hoe dan? Daarvoor ging een denktank aan de slag die in zes bijeenkomsten, met huiswerk en praktische cases een pamflet opleverde. In dat pamflet zes uitgangspunten en vier vragen. Als je een plan voor recreatie of toerisme ontwikkelt moet je jezelf afvragen wie of wat er beter of slechter van wordt, wat er mooier van wordt, wat de grutto ervan vindt en of het bij Fryslân van nu en de toekomst past. Centrale vraag die ze zich in Fryslân stellen is: Wat is SLIM? En dan zie je dat Slim is werken met voedsel uit de regio. Het is ook Slim om niet te bouwen aan de waterkant en de inkomsten lokaal landen. Voor de sector is het in ieder geval Slim om aan tafel te zitten bij alle gebiedsplannen.

Dank je wel en kijk binnenkort terug

Een heel erg hartelijk dank voor alle sprekers Ernst Jonker (CELTH), Thijs de Groot (NBTC), Wander Groot (Leisure Brains), Els van der Laan (Noord.peil), Elizabeth Pilat (Toerisme Alliantie Friesland) en Ruurt van der Wel (Eilandmarketing Schouwen-Duiveland). Samen hebben we een mooi kennisevent gemaakt. We hebben alle presentaties gefilmd. Binnenkort online. 

Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, Nederland, bestemmingen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, dmo, CELTH, onderzoek, bewonersprofijt, rechtvaardig toerisme, Zeeland, Friesland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.