Geplaatst op: 18-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Dijk van een wijf start in januari 2025

Dijk van een wijf start in januari 2025
Impressie Dijk van een wijf. Illustratie: Nienke Brokke.
Na jaren van onzekerheid lijkt het er dan toch op dat we eindelijk het landschapskunstwerk Dijk van een Wijf kunnen realiseren, meldt bedenker van het kunstwerk Sense of Place. Deze reusachtige vrouwsculptuur is in 2025 vlakbij de Friese Waddendijk bij Oosterbierum, te bezichtigen. 

Met de toekenning van de subsidie van het Waddenfonds en bijdrages van de gemeente Waadhoeke en Regiodeal Noardwest Fryslân, is de financiering van dit landart werk rond. De vergunning is aangevraagd, en Sense of Place treft voorbereidingen zodat in januari 2025 gestart kan worden met de uitvoering. 

Contrast

Dijk van Wijf is een liggende vrouwfiguur en deze wordt 65 meter lang, 11 meter hoog en 11 meter breed. Het wordt opgebouwd van lokaal gewonnen zand en klei en krijgt een begroeiing van streekeigen planten en grassen. Het kunstwerk is bedacht en ontworpen door kunstenaar Nienke Brokke. "De ronde vormen van het beeld zijn een mooi contrast met het rechtlijnige karakter van het agrarisch landschap achter de dijk", aldus Nienke. 

Met dit kunstwerk wil Sense of Place de waarde van het landschap en de natuur vieren. Het Waddengebied is een plek met unieke planten en dieren. Het gebied is een belangrijke rustplaats voor veel vogels en insecten. De begroeiing met streekeigen planten op het kunstwerk versterkt de biodiversiteit en onderstreept deze boodschap. Sense of Place wil met Dijk van een Wijf een plek van rust en bezinning creëren, een plek waar we stilstaan bij de zorg voor elkaar, de natuur om ons heen en onze relatie met moeder aarde.
Trefwoorden: landmark, Sense of Place, toerisme, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.