Geplaatst op: 18-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Campagne ‘Dark Sky Terschelling’ wint Effie

Campagne ‘Dark Sky Terschelling’ wint Effie
Trots op de bronzen Effie, het team achter Dark Sky Terschelling. Foto: Sherpa Stories.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft een Bronzen Effie in de wacht weten te slepen. Dat werd op donderdag 14 november bekend bij het belangrijkste en grootste marketing- en communicatiecongres van Nederland: Marketing en Effie LIVE! in Circa in Amsterdam. Stichting Terschellinger Ondernemersfonds is opdrachtgever van de campagne, die is uitgevoerd door Sherpa’s Stories.

Het is de eerste keer dat een destinatie in Nederland een Effie wint. De campagne is in de categorie Gedrag Kort onder de loep genomen. Hierbij worden uitzonderlijk effectieve, kortlopende commerciële gedragscases beloond. De looptijd is maximaal vier maanden. Het betreft bijvoorbeeld activatiecampagnes, inhakers, tijdelijke aanbiedingen. De commerciële resultaten zijn toewijsbaar aan de gekozen strategie en het concept. Ze zijn niet simpelweg ‘gekocht’, of te verklaren door externe factoren als het seizoen.

Scherpe keuzes

Bij de toekenning van de Bronzen Effie werd aangegeven: "Meerdere partijen staken de koppen bij elkaar om iets te bedenken waardoor ook buiten het hoogseizoen Terschelling een populaire bestemming zou worden en blijven. Met Dark Sky Terschelling werd een prachtig haakje gevonden om avontuurzoekers - de primaire doelgroep - in de donkere maanden naar het eiland te lokken. Het is een mooie eenvoudige campagne, met veel passie, betrokkenheid en trots opgezet en uitgevoerd. Deze case toont zonneklaar aan dat je met beperkte middelen effectief campagne kunt voeren. Met een goede strategische aanpak en scherpe keuzes in de media-inzet (al dan niet gedwongen door de beperkte middelen), kun je écht wel impact bereiken.”

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd.

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).

Oeds Bijlsma namens opdrachtgever Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds: "Met de campagne is de aandacht gevestigd op een heel bijzonder stukje Terschelling, wat wij op het eiland bijna als vanzelfsprekend ervaren. Maar uiteraard zijn we daar als eilanders buitengewoon trots op en het is prachtig dat Dark Sky Park Terschelling nu door nog veel meer mensen is en wordt gezien. En dat die bijzondere natuurlijke kwaliteiten ook de jury worden gezien en gewaardeerd vormt een ultieme bekroning. Wij zijn dankbaar, zowel richting jury als iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze campagne.”

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories: "We hebben de campagne gemaakt om meer mensen kennis te laten maken met Terschelling in het algemeen en Dark Sky Park in het bijzonder. Daarin zijn we met een klein team van specialisten bijzonder goed geslaagd gezien het toewijsbaar grote aantal extra boekingen en de toegenomen bekendheid door het grote bereik in zowel online als offline media. Dat is een mooie erkenning. Dat dat vervolgens ook nog eens wordt benadrukt door deze Effie is de bekende kers op de taart. Die smaakte deze week sowieso al heerlijk na de winst van de gouden award bij Grand Prix Content Marketing.”
Trefwoorden: Terschelling, communicatie, marketing, Effie,

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...