Geplaatst op: 18-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Campagne ‘Dark Sky Terschelling’ wint Effie

Campagne ‘Dark Sky Terschelling’ wint Effie
Trots op de bronzen Effie, het team achter Dark Sky Terschelling. Foto: Sherpa Stories.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft een Bronzen Effie in de wacht weten te slepen. Dat werd op donderdag 14 november bekend bij het belangrijkste en grootste marketing- en communicatiecongres van Nederland: Marketing en Effie LIVE! in Circa in Amsterdam. Stichting Terschellinger Ondernemersfonds is opdrachtgever van de campagne, die is uitgevoerd door Sherpa’s Stories.

Het is de eerste keer dat een destinatie in Nederland een Effie wint. De campagne is in de categorie Gedrag Kort onder de loep genomen. Hierbij worden uitzonderlijk effectieve, kortlopende commerciële gedragscases beloond. De looptijd is maximaal vier maanden. Het betreft bijvoorbeeld activatiecampagnes, inhakers, tijdelijke aanbiedingen. De commerciële resultaten zijn toewijsbaar aan de gekozen strategie en het concept. Ze zijn niet simpelweg ‘gekocht’, of te verklaren door externe factoren als het seizoen.

Scherpe keuzes

Bij de toekenning van de Bronzen Effie werd aangegeven: "Meerdere partijen staken de koppen bij elkaar om iets te bedenken waardoor ook buiten het hoogseizoen Terschelling een populaire bestemming zou worden en blijven. Met Dark Sky Terschelling werd een prachtig haakje gevonden om avontuurzoekers - de primaire doelgroep - in de donkere maanden naar het eiland te lokken. Het is een mooie eenvoudige campagne, met veel passie, betrokkenheid en trots opgezet en uitgevoerd. Deze case toont zonneklaar aan dat je met beperkte middelen effectief campagne kunt voeren. Met een goede strategische aanpak en scherpe keuzes in de media-inzet (al dan niet gedwongen door de beperkte middelen), kun je écht wel impact bereiken.”

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd.

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).

Oeds Bijlsma namens opdrachtgever Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds: "Met de campagne is de aandacht gevestigd op een heel bijzonder stukje Terschelling, wat wij op het eiland bijna als vanzelfsprekend ervaren. Maar uiteraard zijn we daar als eilanders buitengewoon trots op en het is prachtig dat Dark Sky Park Terschelling nu door nog veel meer mensen is en wordt gezien. En dat die bijzondere natuurlijke kwaliteiten ook de jury worden gezien en gewaardeerd vormt een ultieme bekroning. Wij zijn dankbaar, zowel richting jury als iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze campagne.”

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories: "We hebben de campagne gemaakt om meer mensen kennis te laten maken met Terschelling in het algemeen en Dark Sky Park in het bijzonder. Daarin zijn we met een klein team van specialisten bijzonder goed geslaagd gezien het toewijsbaar grote aantal extra boekingen en de toegenomen bekendheid door het grote bereik in zowel online als offline media. Dat is een mooie erkenning. Dat dat vervolgens ook nog eens wordt benadrukt door deze Effie is de bekende kers op de taart. Die smaakte deze week sowieso al heerlijk na de winst van de gouden award bij Grand Prix Content Marketing.”
Trefwoorden: Terschelling, communicatie, marketing, Effie,

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.