Geplaatst op: 18-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Campagne ‘Dark Sky Terschelling’ wint Effie

Campagne ‘Dark Sky Terschelling’ wint Effie
Trots op de bronzen Effie, het team achter Dark Sky Terschelling. Foto: Sherpa Stories.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft een Bronzen Effie in de wacht weten te slepen. Dat werd op donderdag 14 november bekend bij het belangrijkste en grootste marketing- en communicatiecongres van Nederland: Marketing en Effie LIVE! in Circa in Amsterdam. Stichting Terschellinger Ondernemersfonds is opdrachtgever van de campagne, die is uitgevoerd door Sherpa’s Stories.

Het is de eerste keer dat een destinatie in Nederland een Effie wint. De campagne is in de categorie Gedrag Kort onder de loep genomen. Hierbij worden uitzonderlijk effectieve, kortlopende commerciële gedragscases beloond. De looptijd is maximaal vier maanden. Het betreft bijvoorbeeld activatiecampagnes, inhakers, tijdelijke aanbiedingen. De commerciële resultaten zijn toewijsbaar aan de gekozen strategie en het concept. Ze zijn niet simpelweg ‘gekocht’, of te verklaren door externe factoren als het seizoen.

Scherpe keuzes

Bij de toekenning van de Bronzen Effie werd aangegeven: "Meerdere partijen staken de koppen bij elkaar om iets te bedenken waardoor ook buiten het hoogseizoen Terschelling een populaire bestemming zou worden en blijven. Met Dark Sky Terschelling werd een prachtig haakje gevonden om avontuurzoekers - de primaire doelgroep - in de donkere maanden naar het eiland te lokken. Het is een mooie eenvoudige campagne, met veel passie, betrokkenheid en trots opgezet en uitgevoerd. Deze case toont zonneklaar aan dat je met beperkte middelen effectief campagne kunt voeren. Met een goede strategische aanpak en scherpe keuzes in de media-inzet (al dan niet gedwongen door de beperkte middelen), kun je écht wel impact bereiken.”

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd.

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).

Oeds Bijlsma namens opdrachtgever Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds: "Met de campagne is de aandacht gevestigd op een heel bijzonder stukje Terschelling, wat wij op het eiland bijna als vanzelfsprekend ervaren. Maar uiteraard zijn we daar als eilanders buitengewoon trots op en het is prachtig dat Dark Sky Park Terschelling nu door nog veel meer mensen is en wordt gezien. En dat die bijzondere natuurlijke kwaliteiten ook de jury worden gezien en gewaardeerd vormt een ultieme bekroning. Wij zijn dankbaar, zowel richting jury als iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze campagne.”

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories: "We hebben de campagne gemaakt om meer mensen kennis te laten maken met Terschelling in het algemeen en Dark Sky Park in het bijzonder. Daarin zijn we met een klein team van specialisten bijzonder goed geslaagd gezien het toewijsbaar grote aantal extra boekingen en de toegenomen bekendheid door het grote bereik in zowel online als offline media. Dat is een mooie erkenning. Dat dat vervolgens ook nog eens wordt benadrukt door deze Effie is de bekende kers op de taart. Die smaakte deze week sowieso al heerlijk na de winst van de gouden award bij Grand Prix Content Marketing.”
Trefwoorden: Terschelling, communicatie, marketing, Effie,

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.
19/11/24
Subsidies voor drie recreatieve projecten in de natuur
De provincie Drenthe heeft subsidies toegekend aan drie recreatieve natuurprojecten, waarmee het recreatieve aanbod in de regio wordt versterkt.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...