Geplaatst op: 19-11-2024
Auteur: Iris Kerst
Inholland

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. In het gebouw heeft ook het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam haar basis. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

Dit gebouw, dat sinds 2021 verschillende bedrijven huisvest, zal uiteindelijk door Heijmans worden getransformeerd tot een woontoren. Tot die tijd blijft het een creatieve ontmoetingsplek, met onder andere het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, een initiatief van Hogeschool Inholland. Dit lab doet al vijf jaar onderzoek naar de transformatie van het gebied en hoe bewoners hierbij betrokken kunnen worden..

Op de locatie van het voormalige kantoor van ABN AMRO op het Zuidplein 54 komt een woongebouw met huur- en koopappartementen, vooral gericht op studenten en starters. Naar verwachting start de realisatie medio 2026. Totdat het pand wordt gesloopt, blijft het kunstwerk een kleurrijke aanwinst voor het gebied. 

Participatie

Tijdens een participatiemiddag en -avond georganiseerd door Heijmans, heeft Naomi King drie schetsen gepresenteerd waaruit buurtbewoners konden kiezen. Hieruit is het kleurrijke ontwerp Mi Lobi Zuid gekozen. Dit ontwerp, dat de gezichten van de mensen uit Zuid toont, symboliseert de liefde en betrokkenheid die zij voor hun wijk voelen. Inmiddels hebben al meer dan 120 passanten meegeholpen aan het schilderen van het pand.

StreetArtRotterdam

Urban Leisure & Tourism Lab

Het project begon als een afstudeerproject van Joris Sauerbier, mogelijk gemaakt door financiering van de Rabobank. In opdracht van het Urban Leisure & Tourism Lab deed hij onderzoek naar het verbeteren van het veiligheidsgevoel, met name voor vrouwen rondom Zuidplein. Dit leidde tot het concept Kleur op Zuid, dat kleur, groen en verlichting inzet om de openbare ruimte aantrekkelijker en veiliger te maken.

Het project laat zien hoe kunst en stedelijke ontwikkeling samen kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving. Het wordt mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Inholland, Rabobank en Heijmans. Volg de voortgang via het Instagram-account @hartvanzuidrotterdam010 om op de hoogte te blijven van het proces.

Link: https://www.tourismlabrotterdam.nl
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, gebiedsontwikkeling, Zuid-Holland, Rotterdam, bewoners, bewonersparticipatie

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.